W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

34. posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy GITD

07.11.2023

Wpływ wojny na Ukrainie na stan sektora transportu drogowego w Polsce, działania na rzecz zwalczania nielegalnych praktyk w transporcie i działalność kontrolna Inspekcji Transportu Drogowego – o tym m.in. dyskutowano w trakcie już 34. posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego. W spotkaniu z przedstawicielami polskiej branży transportowej uczestniczyli Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

34. posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy GITD z udziałem Wiceministra Infrastruktury Rafała Webera oraz Głównego Inspektora Transportu Drogowego Alvina Gajadhura

We wtorek (7 listopada) po raz 34. obradowała Społeczna Rada Konsultacyjna przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego. Z przedstawicielami środowiska krajowych przewoźników drogowych o sytuacji branży transportowej rozmawiali Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber oraz kierownictwo GITD.

To już 34. spotkanie Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego. Spotykamy się cyklicznie, nie rzadziej niż raz na 3 miesiące. To już ponad 7 lat dobrej współpracy

– podkreślił, rozpoczynając posiedzenie, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Ostatnie 4 lata to okoliczności, które wcześniej spotykane nie były, okoliczności do prowadzenia działalności gospodarczej również rozumianej jako prowadzenie firmy zajmującej się transportem rzeczy, transportem osób w Polsce i Europie – zarówno na kierunku zachodnim, jak i wschodnim. Na wschodzie, w ostatnim czasie, to wojna na Ukrainie i zamknięcie przez pewien czas kierunku ukraińskiego, a na zachodzie Pakiet Mobilności i konsekwencje działań, które zostały wprowadzone przez Komisję Europejską, które też zostały przełożone na nasze przepisy prawa. Myślę, że czas podsumowania tego okresu jest jednak jeszcze przed nami

– zaznaczył Rafał Weber.

Dyskutowano m.in. o sytuacji za wschodnią granicą i jej wpływie na funkcjonowanie polskiej branży transportowej, sytuacji na granicy oraz realizacji operacji transportowych na terytorium Unii Europejskiej przez przewoźników z Ukrainy. W rozmowie z branżą transportową wiceszef resortu infrastruktury poruszył też temat elektronizacji zezwoleń drogowych.

Cały czas aktualny jest pomysł elektronizacji zezwoleń od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z ustaw, którą przyjęliśmy w lipcu br. wprowadzamy ten system elektronizacji. Systemowo obejmie transport międzynarodowy, szczególnie transport, który jest związany z obowiązkiem posiadania zezwoleń drogowych. Wtedy poznamy skalę faktycznie operacji, które są wykonywane przez przewoźników

– zaznaczył Rafał Weber.

Mówiono też o kontrolach firm ze wschodnim kapitałem, które, jak podkreślono, odbywają się wielotorowo z zaangażowaniem przedstawicieli wielu służb i instytucji.

To blisko 200 kontroli w trzech dużych akcjach – marcowej, majowej i sierpniowej, skoordynowanej z innymi służbami, jak Państwową Inspekcją Pracy, Strażą Graniczną, Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, Głównym Urzędem Nadzoru Budowlanego i KAS. Ze strony Inspekcji w tych kontrolach uczestniczyli inspektorzy z Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego oraz Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wspólnie z pracownikami Biura ds. transportu międzynarodowego. Poza tym GITD przeprowadziło ponad 50 kontroli w siedzibach firm z kapitałem wschodnim oraz blisko 200 oględzin siedzib przedsiębiorców. Te kontrole są prowadzone systematycznie

– zapewnił Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Każde spotkanie z przedstawicielami stowarzyszeń przewoźników to także omówienie działalności kontrolnej ITD, ważnej z punktu widzenia funkcjonowania polskiej branży transportowej, dbałości o bezpieczeństwo i zapewnienie warunków dla uczciwej konkurencji.

Przez 10 miesięcy tego roku inspektorzy przeprowadzili ponad 166 tys. kontroli drogowych. 46% z tych kontroli to były kontrole przewoźników zagranicznych. W zdecydowanej większości decyzje administracyjne i mandaty z Ustawy o transporcie drogowym są nakładane na przewoźników zagranicznych. Inspektorzy przeprowadzili 827 kontroli w siedzibach firm transportowych. Skontrolowanych zostało 1 mln 207 tys. dni czasu pracy kierowców, blisko 20 tys. kontroli zezwoleń zagranicznych przeprowadzonych na terenie całego kraju oraz na dawnym przejściu granicznym w Budzisku

– podkreślił Szef ITD.

Szczegółowe wyniki bieżących kontroli drogowych od początku roku przedstawił p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego:

Ponad 166 tys. kontroli drogowych to przeszło 22 tysiące decyzji administracyjnych, 33 tysiące mandatów karnych i zatrzymanych ponad 10 tysięcy dowodów rejestracyjnych. Stwierdzono ponad 99 tysięcy naruszeń. Jeżeli chodzi o rodzaje naruszeń – nic nie zmienia się tak naprawdę w czołówce. Nadal są to głównie tematy związane z czasem pracy kierowców i urządzeniami rejestrującymi

– mówił Michał Mostowski.

Sprawozdanie z działalności Biura ds. Transportu Międzynarodowego, w zakresie wydawania uprawnień, zezwoleń, współpracy z organizacjami międzynarodowymi i o mającej się ku końcowi realizacji prac zmierzających do uruchomienia nowego systemu iBTM przedstawiła p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Joanna Smolińska.

Społeczna Rada Konsultacyjna działająca przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego to zespół doradczy, w skład którego wchodzą przedstawiciele organizacji i stowarzyszeń zrzeszających przewoźników drogowych. Pracami Społecznej Rady Konsultacyjnej kieruje Główny Inspektor Transportu Drogowego.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}