60-tonowy gabaryt z niesprawnym ABS-em
25.09.2023
Zespół pojazdów przewożący kłody drewna ważył ponad 60 ton zamiast dopuszczalnych 40. Tak duży tonaż spowodował także przekroczenia nacisków osi na drogę. W przyczepie podpiętej do ciężarówki nie działał przeciwblokujący układ hamulcowy – ABS. Nieprawidłowości stwierdzili inspektorzy opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W środę (20 września), w miejscowości Reńska Wieś (powiat kędzierzyńsko-kozielski), patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli samochód ciężarowy z przyczepą. Zespołem pojazdów należącym do polskiego przedsiębiorcy przewożono kłody drewna. Powodem podjęcia tej interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnego tonażu.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zespół pojazdów wraz z ładunkiem ważył 60,2 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Tak duży tonaż spowodował też przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi na drogę. Naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego wynosiły 27 t przy normie 18 t. Przewożony ładunek był podzielny, co oznacza, że przewoźnik mógł i powinien był załadować mniej drewna podczas wykonywania tego przewozu.
W trakcie dalszej kontroli, inspektorzy stwierdzili usterkę przeciwblokującego układu hamulcowego – ABS w przyczepie. Kierowca wiedział o tym, ponieważ na desce rozdzielczej samochodu ciężarowego wyświetlał się komunikat o niesprawnym ABS-ie.
Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny przyczepy i ukarali kierowcę mandatami karnymi za stwierdzone wykroczenia. Transport drewna wstrzymano. Mógł być kontynuowany dopiero po przeładowaniu nadmiaru kłód drewna na inny pojazd i po naprawie usterki układu ABS. Wobec przewoźnika drogowego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne z ustawy prawo o ruchu drogowym. Za stwierdzone naruszenia przepisów prawa grozi mu 18 tys. zł kary.