W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Brakujące kilometry na wykresówce

11.01.2023

Kierowca litewskiej ciężarówki pokonał prawie 210 kilometrów, ale na wykresówce zapisanych było tylko 145 przejechanych kilometrów. Rozbieżność spowodowana była ingerencją w pracę tachografu – jazdą bez wykresówki. Nieprawidłowość stwierdzili funkcjonariusze z podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Na pierwszym planie: samochód ciężarowy z podpiętą przyczepą stoi w punkcie kontrolnym przy drodze krajowej. Obok kontrolowanego zespołu pojazdów stoi umundurowany funkcjonariusz podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. W tle: oznakowany furgon podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego stoi na wjeździe do punktu kontrolnego.

We wtorek (10 stycznia), na krajowej 63-ce w pobliżu Zambrowa, patrol ITD zatrzymał do kontroli samochód ciężarowy z podpiętą przyczepą. Zespół pojazdów należący do litewskiej firmy jechał z Litwy do Polski na załadunek. Kierowca wyruszył w trasę rano. W trakcie kontroli odczytano stan drogomierza ciężarówki, a na wykresówce wyjętej z tachografu zapisy czasu pracy kierowcy. Wątpliwości inspektorów wzbudziła rozbieżność pomiędzy zadeklarowanym miejscem włożenia tarczy, a miejscem zatrzymania do kontroli drogowej. Dystans wynosił ok. 210 km, ale zapis na wykresówce wskazywał na przejechanie tylko 145 km. Zweryfikowano dodatkowo rozmiar opon osi napędowej pojazdu. Był on zgodny z danymi na wklejce z badania okresowego tachografu. Na wykresówce brakowało zatem zapisu 65 kilometrów trasy. W trakcie dalszych czynności kierowca przyznał, że w dniu kontroli nie używał wykresówki przez początkową część okresu prowadzenia pojazdu. Umieścił ją w tachografie dopiero w okolicach Suwałk. Chciał w ten sposób wydłużyć swój czas pracy.

Za stwierdzone naruszenie przepisów, inspektorzy zatrzymali prawo jazdy kierowcy na najbliższe trzy miesiące oraz ukarali go mandatem karnym. Kierowca otrzymał pokwitowanie, które uprawniało go do jazdy tylko w okresie 72 godz. Wobec litewskiego przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie zagrożone karą pieniężną. Kierowca opłacił mandat i wpłacił kaucję na poczet przewidywanej kary.

Fałszowanie lub ukrywanie rzeczywistego czasu pracy kierowcy jest nie tylko przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym. Stanowi zagrożenie bezpieczeństwa na drodze dla wszystkich uczestników ruchu. Przemęczony kierowca jest znużony trasą i ma obniżoną zdolność koncentracji, co może doprowadzić do tragicznego w skutkach wypadku na drodze.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}