Ciężarówki z niebezpiecznymi usterkami
29.03.2023
Niesprawne hamulce, wycieki płynów eksploatacyjnych oraz uszkodzone ogumienie – to niektóre z szeregu usterek stwierdzonych w dziewięciu skontrolowanych pojazdach ciężarowych. Niesprawne zestawy skontrolowali i wycofali tymczasowo z ruchu inspektorzy zachodniopomorskiej, lubelskiej i kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
We wtorek (28 marca), na krajowej „jedenastce” koło Koszalina inspektorzy zachodniopomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali równocześnie trzy zestawy ciężarowe. Kontrola stanu technicznego wykazała usterki w każdym z pojazdów. W pierwszym zespole pojazdów stwierdzono niesprawne oświetlenie, uszkodzone lusterka oraz nieszczelność układu pneumatycznego. W drugim brak badań technicznych i wyciek płynów eksploatacyjnych. W trzecim uwagę inspektorów od razu zwrócił stan ogumienia. Na dwóch oponach uszkodzenia były tak duże, że odsłaniały stalowy kord. Użytkowanie opon w takim stanie groziło ich „wystrzałem”. Nieprawidłowości stwierdzono także w trakcie kontroli danych z tachografów i kart kierowców. Przedsiębiorcy nie sczytywali danych z kart kierowców w wymaganym terminie. Z kolei sami kierowcy nie przestrzegali obowiązujących limitów czasu pracy.
Z kolei w piątek (24 marca), na odcinku krajowej „dwójki” pomiędzy Międzyrzecem Podlaskim i Białą Podlaską inspektorzy lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego wycofali z dalszej jazdy niesprawną naczepę. Ciągnik siodłowy z naczepą został skierowany do szczegółowej kontroli stanu technicznego z wykorzystaniem urządzeń Mobilnej Jednostki Diagnostycznej. Różnica sił hamowania kół na pierwszej osi naczepy wynosiła 73 procent.
Niesprawny ciągnik siodłowy i naczepę wycofali z ruchu również inspektorzy kujawsko-pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego, którzy w czwartek (23 marca) prowadzili czynności kontrolne na krajowej „dziesiątce”. W estońskim ciągniku siodłowym z podpiętą naczepą stwierdzili niebezpieczną usterkę układu hamulcowego. Tarcza przy lewym kole na osi kierowanej ciągnika była pęknięta na całej powierzchni roboczej w pięciu miejscach. Nadmiernie zużytą oraz pękniętą tarczę hamulcową inspektorzy stwierdzili też w polskiej naczepie innego ze skontrolowanych zestawów.
Za stwierdzone usterki w łącznie dziewięciu pojazdach inspektorzy zatrzymali dowody rejestracyjne. W przypadku usterek zagrażających bezpieczeństwu ruchu drogowego kierowcom zakazali też dalszej jazdy do momentu ich naprawy. Na miejsce niektórych kontroli drogowych przewoźnicy wezwali mobilne serwisy. Za stwierdzone naruszenia kierowców ukarano mandatami karnymi. W przypadku pojazdów z wykrytymi usterkami niebezpiecznymi za dopuszczenie ich do ruchu drogowego w takim stanie odpowiedzą przewoźnicy i zarządzający transportem w firmach. Wobec nich zostaną bowiem wszczęte postępowania administracyjne zagrożone karami pieniężnymi. Konsekwencji finansowych mogą spodziewać się też przedsiębiorcy, których kierowcy nie przestrzegali norm czasu pracy lub nie sczytali danych z kart kierowców w terminie.