Ciężarówki z niedozwolonym „wyposażeniem”
16.01.2023
Niedozwolone przeróbki instalacji tachografów umożliwiały kierowcom ciężarówek rejestrowanie rzekomego odpoczynku w trakcie jazdy. W jednym przypadku dodatkowe elementy instalacji były skrzętnie ukryte w pojeździe i ich odnalezienie zajęło wiele godzin. Ingerencje w tachograf wykryli w trakcie rutynowych kontroli inspektorzy lubelskiej i podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W piątek (13 stycznia), na krajowej 68-ce koło Koroszczyna, patrol lubelskiej ITD zatrzymał do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą. Zestaw należący do tureckiego przedsiębiorcy wracał na pusto z Białorusi. Kontrola działania tachografu i czasu pracy kierowcy dała podstawy do podejrzeń, że mogło dojść do niedozwolonej ingerencji w instalację urządzenia. Inspektorzy skierowali zespół pojazdów do uprawnionego serwisu tachografów. Znalezienie elementów umożliwiających wyłączenie tachografu w trakcie jazdy nie było łatwym zadaniem. W tym przypadku „wyłącznik” został ukryty w miejscach trudnodostępnych. W rozmowie z inspektorami kierowca przyznał, że elementy celowo ukryto w taki sposób. Możliwe to było w trakcie napraw blacharskich, które wykonano po wypadku z udziałem ciężarówki. Wykrycie, demontaż i doprowadzenie instalacji tachografu do stanu zgodnego z prawem zajęło prawie dwanaście godzin. Koszt tych prac musiał pokryć właściciel ciągnika siodłowego. Wobec tureckiego przewoźnika zostanie też wszczęte postępowanie administracyjne. Za stwierdzone naruszenie grozi mu 12 tys. zł kary.
Z kolei w środę (11 stycznia), w Białymstoku i Suchowoli, inspektorzy podlaskiej ITD zatrzymali do kontroli dwa ciągniki siodłowe z podpiętymi naczepami. Mołdawską ciężarówką przewożone były napoje alkoholowe z Mołdawii na Białoruś. Polski zestaw przewoził złom stalowy z Polski na Litwę. Kontrole tachografów zamontowanych w obu ciężarówkach wykazały, że nie jest aktywny wymagany drugi niezależny sygnał prędkości pojazdu (IMS). Z powodu tej przesłanki oba pojazdy skierowano do uprawnionych serwisów tachografów. W trakcie szczegółowej kontroli instalacji tachografów zostały stwierdzone zabronione przeróbki w czujnikach ruchu. Ich diagnostyka na stanowisku pomiarowym potwierdziła możliwość zmian faktycznych wskazań tachografu i drogomierza. Instalacje tachografów zostały doprowadzone do właściwego stanu na koszt kontrolowanych przedsiębiorców. Wobec obu przewoźników zostaną również wszczęte postępowania administracyjne zagrożone nałożeniem kar pieniężnych. Kierowców ukarano mandatami karnymi oraz przekazano funkcjonariuszom Policji do dalszych czynności w związku z uzasadnionym podejrzeniem popełnienia przestępstwa z art. 306a kodeksu karnego.