Czerwcowe spotkanie z przewoźnikami w ramach Społecznej Rady Konsultacyjnej
09.06.2022
Wydawanie uprawnień przewozowych i świadectw kierowców, odprawa pojazdów ciężarowych na wschodniej granicy, zwolnienie z obowiązku elektronicznej opłaty drogowej transportów pomocy humanitarnej oraz wdrażanie narzędzi ułatwiających składanie wniosków dla przedsiębiorców – to wiodące tematy omawiane w trakcie ostatniego posiedzenia Społecznej Rady Konsultacyjnej przy Głównym Inspektorze Transportu Drogowego.
Kolejne spotkanie przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego i Straży Granicznej z polskimi przewoźnikami drogowymi odbyło się w formie on-line w środę (8 czerwca). Szef Inspekcji rozpoczął je od przedstawienia najważniejszych informacji na temat bieżącej działalności Biura Transportu Międzynarodowego w zakresie wydawania licencji i świadectw kierowców.
Z uwagi na zwiększenie liczby realizowanych spraw dotyczących zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowych, w tym rozpatrywanie wniosków przedsiębiorców wykonujących transport mniejszymi pojazdami o dmc do 3,5 tony, dostosowaliśmy czas pracy BTM do aktualnych potrzeb. BTM pracuje zmianowo od godz. 6 do 22 i także w weekendy. Chciałbym jednak podkreślić, że wielu przedsiębiorców złożyło wnioski na ostatnią chwilę. Często zdarza się również, że są one niekompletne lub zawierają braki formalne. W takich sytuacjach pracownicy kontaktują się mailowo lub telefonicznie z wnioskodawcami i udzielają niezbędnych informacji – powiedział Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
O tym, jak dostosowanie godzin pracy BTM do aktualnych potrzeb przedsiębiorców wpływa na efektywność prowadzonych postępowań, świadczą najlepiej liczby.
Statystyki odzwierciedlają ogrom zadań, jaki wykonują pracownicy BTM. W pierwszych pięciu miesiącach 2022 r. GITD wydało 72 proc. więcej licencji na wykonywanie międzynarodowego transportu drogowego niż w analogicznym okresie 2021 r. 1/3 z ok. 6 tys. wydanych licencji dotyczy pojazdów o dmc od 2,5 t do 3,5 t, a warto podkreślić, że są to najbardziej czasochłonne postępowania, ponieważ dotyczą nowych podmiotów. Od początku stycznia do końca maja 2022 r. GITD wydało również 112 proc. więcej wypisów z licencji niż w tym samym okresie 2021 r., a z ok. 64 tys. wydanych wypisów ok. 15 tys. dotyczy pojazdów o dmc od 2,5 t do 3,5 t. W tym samym okresie GITD wydało także 113% więcej zezwoleń na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego niż w korespondującym okresie 2021 r. – poinformowała Joanna Smolińska, p.o. Zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego.
Zastępca Szefa ITD wspomniała też, że do GITD w pierwszych pięciu miesiącach 2022 r wpłynęło znacznie więcej wniosków o wydanie świadectw kierowców. Od początku stycznia do końca maja bieżącego roku wydano o 20 proc. więcej decyzji w tych sprawach niż w analogicznym okresie 2021 r. W dyskusji o wydawaniu uprawnień przewozowych oraz świadectw kierowców głos zabrał również uczestniczący w spotkaniu przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury.
Otrzymujemy sygnały od przewoźników o sytuacji związanej z wydawaniem uprawnień i na bieżąco ją monitorujemy. Niestety, ale pomimo prowadzonych z wyprzedzeniem działań informacyjnych niektórzy przedsiębiorcy, dysponujący mniejszymi pojazdami, złożyli wnioski nawet tuż przed 31 maja. Ministerstwo Infrastruktury prowadziło też rozmowy w tej sprawie na poziomie Komisji Europejskiej. Należy zaznaczyć, że przy wydawaniu licencji i świadectw kierowców, GITD musi traktować jednakowo przewoźników posiadających flotę pojazdów o dmc do 3,5 t i powyżej 3,5 t. Tym drugim też kończy się ważność licencji i składają wnioski, które muszą być rozpatrywane terminowo – powiedziała Renata Rychter, Dyrektor Departamentu Transportu Drogowego w Ministerstwie Infrastruktury.
Do kwestii dotyczącej wydawania licencji i świadectw kierowców odniosła się Dyrektor BTM Małgorzata Wojtal- Białaszewska. Zaznaczyła, że każdy z wniosków musi być dokładnie sprawdzony pod względem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa. Wspomniała również, że BTM będzie dysponował nowym systemem informatycznym, który usprawni realizację spraw przedsiębiorców.
Urzędnicy resortu infrastruktury i przedstawiciele Inspekcji, rozmawiali z przewoźnikami także m.in. o funkcjonowaniu Systemu Poboru Opłaty Elektronicznej KAS, którym objęte są odcinki autostrad, dróg krajowych i ekspresowych w kontekście wojny trwającej na Ukrainie.
Przypominamy, że nadal obowiązuje możliwość zwolnienia z opłat pojazdów, które uczestniczą w pomocy humanitarnej na rzecz mieszkańców objętej wojną Ukrainy. Całodobowo obsługujemy zgłoszenia zarówno w zakresie opłat, jak i dotyczące zwolnienia z obowiązku uzyskania zezwoleń dla przewozów pomocy humanitarnej organizowanej przez Ambasadę Ukrainy – powiedziała Joanna Smolińska.
Dalszą część spotkania zdominowała dyskusja uczestników posiedzenia o problemach polskich firm transportowych i możliwości wypracowania rozwiązań w tym obszarze. Przewoźnicy zwrócili się m.in. do przedstawiciela Straży Granicznej z prośbą o możliwość zwiększenia przepustowości odpraw na przejściach granicznych z Białorusią.
Dziękuję za kolejną, owocną dyskusję i przedstawienie najpilniejszych spraw, które dotyczą branży transportowej. Chcę przypomnieć, że Inspekcja jest otwarta na współpracę z przewoźnikami i wymianę informacji. Cieszę się, że dzisiejsze spotkanie spotkało się z tak dużą odezwą z państwa strony – powiedział na zakończenie posiedzenia Alvin Gajadhur.