W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Inauguracja V-edycji kursu specjalistycznego dla kandydatów na inspektorów ITD

21.03.2006

W dniu 20 marca 2006 r. rozpoczęła się V-edycja 6-miesięcznego kursu specjalistycznego dla kandydatów na inspektorów transportu drogowego. Wśród 56 kandydatów na inspektorów transportu drogowego jest 8 kobiet. Średnia wieku kandydatów wynosi 32 lata. 48 osób ma wyższe wykształcenie. Proces rekrutacji w Inspekcji Transportu Drogowego był bardzo rozbudowany. Na etapie preselekcji weryfikuje się nadesłane aplikacje pod kątem kompletności złożonych dokumentów, spełniania warunków koniecznych i pożądanych zamieszczonych w ogłoszeniu opublikowanym w Biuletynie Służby Cywilnej. Etap ten ma również na celu wybór osób w stopniu najwyższym odpowiadających pożądanemu profilowi pracownika/inspektora (preferowane jest wykształcenie wyższe techniczne o specjalności transportowej, samochodowej; prawnicze, administracyjne, ekonomiczne; preferowana praktyka zawodowa w transporcie drogowym, prawnicza lub administracyjna; w organach kontroli lub pokrewnych; dodatkowe uprawnienia: egzaminator, instruktor nauki jazdy, diagnosta, rzeczoznawca samochodowy, biegły sądowy w zakresie transportu itp.). Działania te doprowadzają do wyboru grupy osób zakwalifikowanych do egzaminu pisemnego, stanowiącego drugi etap procesu rekrutacyjnego. Na egzamin pisemny składają się: test wiedzy (pytania z zakresu podstaw ustrojowych państwa, zagadnień związanych z Unią Europejską, przepisów służby cywilnej, procedur administracyjnych, transportu drogowego, czasu pracy kierowców i geografii Polski i Europy), notatka sprawdzająca umiejętność redagowania tekstów i logicznego analizowania oraz syntetycznej oceny (ubiegający się o zatrudnienie zobligowani są do korzystania wyłącznie z materiałów dostarczonych przez Główny Inspektorat Transportu Drogowego) oraz test psychologiczny mający określić predyspozycje psychofizyczne kandydatów (badanie dot. m.in. odporności na stres, zjawiska korupcjogenne itp.). Na podstawie wyników z poszczególnych części egzaminu, komisja rekrutacyjna ustala listę rankingową zainteresowanych. Ostatnim etapem naboru jest egzamin ustny. W trakcie jego trwania Komisja Egzaminacyjna zadaje poszczególnym osobom pytania między innymi na temat przebiegu dotychczasowej kariery i doświadczenia zawodowego oraz pytania dotyczące postępowania i zachowania w określonych sytuacjach, jakie mogą wystąpić podczas dokonywania czynności kontrolnych na drodze. W ten sposób sprawdzane są predyspozycje przydatności kandydata, w tym umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych, siła przekonywania oraz używana argumentacja decydująca o możliwości rozwiązywania sytuacji skomplikowanych, umiejętność działania, reagowania, rozstrzygania i podejmowania decyzji, uczciwość, relacje interpersonalne oraz komunikacja społeczna, a także kompetencje i motywacja do wykonywania zawodu inspektora transportu drogowego. Weryfikowana jest również deklarowana znajomość j. obcego, w szczególności j. angielskiego oraz umiejętność pracy z komputerem. Każda z egzaminowanych osób podlega ocenie punktowej. W programie półrocznego szkolenia znajdują się następujące zagadnienia:. - organizacja i zadania Inspekcji Transportu Drogowego;. - dostęp do rynku i zawodu? przewozy osobowe i towarowe;. - stan techniczny pojazdu, kodeks drogowy, kontrola drogowa;. - ważenie pojazdów;. - badania jakości paliw, ochrona środowiska;. - przepisy o czasie pracy kierowców;. - opłaty za przejazd po drogach krajowych;. - przewóz towarów niebezpiecznych;. - transport odpadów;. - transport zwierząt;. - przewóz szybko psujących się artykułów żywnościowych;. - kontrola w przedsiębiorstwie;. - udzielanie pierwszej pomocy;. -psychologia. Obecnie w Inspekcji pracuje prawie 300 inspektorów transportu drogowego. Pierwsi inspektorzy pojawili się na polskich drogach w październiku 2002 r. Od początku działalności do końca 2005 r. inspektorzy skontrolowali 397 tys. pojazdów ciężarowych i autobusów, wydali ponad 110 tys. decyzji administracyjnych o ukaraniu przewoźników oraz zatrzymali 27 tys. dowodów rejestracyjnych niesprawnych pojazdów.

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 18:53 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 18:53 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}