Informacja w sprawie obowiązku instalacji i stosowania tachografów inteligentnych wersji drugiej w UE
20.12.2024
Komisja Europejska uzgodniła z państwami członkowskimi UE, że od 1 stycznia do 28 lutego 2025 r. kierowcy i przewoźnicy drogowi wykonujący międzynarodowe przewozy drogowe po terytorium Unii Europejskiej nie będą karani za brak instalacji tachografu inteligentnego wersji drugiej w pojeździe.
Właściwe służby kontrolne w tym okresie mają ograniczyć się do edukowania kierowców o obowiązku wymiany tachografów na najnowsze urządzenia rejestrujące.
Ustalenia te to efekt wielomiesięcznych wysiłków i starań polskiej administracji rządowej, w tym rozmów na najwyższym szczeblu, prowadzonych przez ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka i wiceministra infrastruktury Stanisława Bukowca z przedstawicielami Komisji Europejskiej.
Cieszę się, że inicjatywa Polski dotycząca niekarania kierowców i przewoźników drogowych za brak wymiany tachografu spotkała się ze zrozumieniem Komisji Europejskiej. Chociaż wnioskowaliśmy o znacznie dłuższy okres łagodnego podejścia służb kontrolnych w tym zakresie, to nawet dodatkowy dwumiesięczny okres przejściowy da szansę na dostosowanie się do nowych wymagań tym przewoźnikom, którzy jeszcze tego nie zrobili. Takie rozwiązanie jest szczególnie ważne dla polskiej branży transportowej, która dysponuje największą flotą pojazdów w Europie — powiedział wiceminister Stanisław Bukowiec.
Źródło - Ministerstwo Infrastruktury