Inspekcja zwiększa liczbę kontroli przewoźników spoza UE
29.02.2024
Inspekcja Transportu Drogowego zwiększyła o blisko 34 procent liczbę kontroli przewoźników drogowych z Ukrainy. To reakcja na postulaty polskich przewoźników, którzy oczekują od służb kontrolnych wzmożonych działań na rzecz uczciwej konkurencji na polskim rynku przewozowym. W wybranych punktach prowadzone są również przez 24 godziny na dobę skoordynowane kontrole z udziałem innych służb.
Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego w pierwszych dwóch miesiącach ubiegłego roku przeprowadziły 1739 kontroli przewoźników drogowych z Ukrainy. W analogicznym okresie tego roku inspektorzy skontrolowali 2640 tj. o 34 % więcej takich pojazdów.
Również inspektorzy Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej GITD, zwiększyli liczbę takich kontroli. W okresie dwóch miesięcy ubiegłego roku odnotowano w sumie 347 kontroli z czego 306 dotyczyło przewoźników z Ukrainy, natomiast w analogicznym okresie tego roku było ich 621 a w tym 605 kontroli samochodów z ukraińską tablicą rejestracyjną.
Inspekcja Transportu Drogowego jest również inicjatorem skoordynowanych działań kontrolnych wykonywanych wspólnie z Policją, Krajową Administracją Skarbową oraz Strażą Graniczną, które prowadzone są w systemie 24h na wyznaczonych na terenie całego kraju punktach. Działania służb ukierunkowane są na kontrole wyłącznie przewoźników spoza UE. Sprawdzane jest m.in. respektowanie umów i przepisów międzynarodowych.
Celem umożliwienia przekazania informacji o nieprawidłowościach w przewozach drogowych na poziomie GITD i WITD uruchomiono na stronach internetowych, w widocznym miejscu, anonimowy formularz zgłoszeniowy dotyczący wykonywania kabotażu przez przewoźników z krajów trzecich. Dodatkowo wszystkie Inspektoraty założyły również dedykowane infolinie. Niemniej jednak zainteresowanie to formą kontaktu jest znikome.
Kierownictwo GITD po przeprowadzeniu szeregu analiz i audytów wprowadziło zmiany organizacyjne mające na celu optymalizację procesów oraz usprawnienie funkcjonowania ITD, które doprowadzą w niedalekiej przyszłości do zwiększenia efektywności prowadzonych kontroli. Kierownictwo GITD za konieczne uważa również przygotowanie projektów ustaw dotyczących zmiany struktur w tym odzespolenia WITD oraz zmiany statusu inspektora na funkcjonariusza służb mundurowych. Inspekcja ściśle współpracuje w tym zakresie z Ministerstwem Infrastruktury oraz jest otwarta na dialog z pracownikami Inspekcji, którego zabrakło w ostatnich latach.
Pojawiające się w przestrzeni medialnej informacje o ograniczeniu działań kontrolnych inspektorów ITD oraz skierowanie ich głównie wobec polskich przewoźników nie zostały sprawdzone u źródła i nie odpowiadają rzeczywistości. Artykułowane przez związki zawodowe postulaty, dotyczące potrzeby zmian organizacyjnych w ITD są oczywiste i obecne kierownictwo Inspekcji oraz Ministerstwa Infrastruktury jako pierwsze od wielu lat podjęło wysiłek, aby wprowadzić je w życie. Prace nad niezbędnymi zmianami przepisów ustaw oraz nad ustawą o inspekcji transportu drogowego ruszyły i konkretne propozycje Ministerstwa Infrastruktury będą konsultowane zarówno przez przewoźników jak i przedstawicieli inspektorów. Główny Inspektor jak i Wojewódzcy Inspektorzy mają pełną świadomość odpowiedzialności wynikającej z organizacji i sposobu realizacji działań kontrolnych i na bieżąco reagują na pojawiające się skutki kryzysu na rynku przewozów drogowych.