Inspektorzy ITD na międzynarodowych warsztatach w Danii
03.09.2021
Jak skuteczniej kontrolować pojazdy na drogach, aby eliminować z ruchu te najbardziej zanieczyszczające środowisko? Przedstawiciele służb kontrolnych oraz podmiotów technologicznych z 8 państw, w tym z Polski, spotkali się w duńskim Kolding na międzynarodowym szkoleniu pt. Manipulacje w układach SCR w samochodach ciężarowych (z ang. “Manipulation with the SCR system on heavy duty trucks”). Warsztaty odbyły się z inicjatywy strony duńskiej i wzięło w nich udział blisko 80 uczestników.
Duński Urząd Transportu Drogowego (z ang. Danish Road Traffic Authority) jest, obok Policji, najważniejszą z instytucji odpowiedzialnych za kontrole transportu drogowego. Do jego głównych zadań należą m.in.: zapewnienie przyjaznego środowisku, bezpiecznego transportu drogowego, czy opracowywanie odpowiednich przepisów technicznych i środowiskowych. Pod auspicjami tej organizacji 1 września inspektorzy z gdańskiego i białostockiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego uczestniczyli w międzynarodowych warsztatach, które odbyły się w duńskiej miejscowości Kolding. Wzięli w nich udział przedstawiciele następujących państw: Austrii, Belgii, Danii, Litwy, Niemiec, Polski, Szwecji i Wielkiej Brytanii.
W trakcie spotkania poruszano tematykę dotyczącą aspektu kontroli transportu drogowego, dotyczącego manipulacji w układach selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), często z wykorzystaniem bardzo zaawansowanych technologii. Zademonstrowano m.in. procedurę plume chasing, polegającą na analizie składu gazów wylotowych w czasie rzeczywistym, podczas jazdy za wybranym pojazdem. To rozwiązanie umożliwia skuteczne typowanie pojazdów do szczegółowej kontroli, pod kątem manipulacji w układy SCR. Poszczególne metody detekcji nielegalnych ingerencji tego typu, omówiono zarówno w trakcie stacjonarnych wykładów teoretycznych, jak i demonstracji oraz symulacji praktycznych, które miały miejsce w pobliskiej stacji diagnostycznej oraz na drodze. Warto dodać, że w Danii kwestia zanieczyszczania środowiska będącego efektem ingerencji w układ oczyszczania spalin, bądź zaniedbania jego stanu technicznego, jest traktowana z najwyższą powagą i surowością. Przekłada się to na konsekwencje prawne, w tym niezwykle dotkliwe kary finansowe (ok. 4 500 zł dla kierowcy oraz 9 000 zł dla danej firmy transportowej), a każde kolejne takie wykroczenie traktowane jest jako recydywa i karane z jeszcze większą surowością - dla wyobrażenia, kary przy szóstym wykroczeniu sięgają aż ok. 34 000 zł dla kierowcy i 69 000 zł dla firmy transportowej. Co więcej, w Danii od kilku już lat prowadzone są badania naukowe dot. problemu zanieczyszczania powietrza za sprawą korzystania z niesprawnych systemów przeznaczonych do jego ochrony.
Układy SCR spełniają kluczową rolę w procesie uzdatniania spalin poprzez redukcję emisji cząstek stałych (PM) oraz tlenków azotu (NOx). Nadmierna ilość w powietrzu tych ostatnich jest przyczyną zaburzeń w oddychaniu oraz powoduje choroby alergiczne. Ocenia się, że zanieczyszczenia generowane przez samochody z silnikami wysokoprężnymi zabijają co roku 100 000 osób na całym świecie. Sprawnie działający układ SCR zmniejsza emisję NOx nawet o 98%.
Szkolenie było okazją do wymiany wiedzy i doświadczeń dotyczących tego problematycznego zagadnienia. Organizacja międzynarodowych wymian i warsztatów tego typu, pozwala na prowadzenie skuteczniejszych kontroli w poszczególnych krajach, a także podjęcie działań zmierzających do ujednolicenia legislacji oraz procedur kontrolnych w Europie.