W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

ITD dla przewoźników - czyli piąte posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej

06.03.2017

Mam nadzieję, że postulaty strony społecznej skierowane m.in. do Premier Beaty Szydło w obronie Inspekcji Transportu Drogowego wkrótce zostaną uwzględnione - powiedział p.o. Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, rozpoczynając 3 marca br. w GITD piąte posiedzenie Społecznej Rady Konsultacyjnej z udziałem przedstawicieli przewoźników z całej Polski.

Celem podjętych prac w formie projektu ustawy o ITD jest podniesienie efektywności pracy inspektorów, szczególnie wobec wielokrotnie postulowanych przez stronę społeczną 24 godzinnych kontroli dotyczących m.in. tranzytu i przewoźników zza wschodniej granicy. Ubiegły rok Inspekcja Transportu Drogowego zakończyła blisko 48 proc. kontroli przewoźników zagranicznych, co pokazuje wyraźny wzrost o ok. 15 punktów proc. w porównaniu do 2015r.

Wychodzimy naprzeciw postulatom branży. Wzmacniamy też obszar współpracy międzynarodowej, aby skutecznie reagować w sytuacjach np. kryzysowych z jakimi zderzają się polscy przewoźnicy za granicą. W tym celu spotkałem się z Sekretarzem Stanu w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Janem Dziedziczakiem, który zadeklarował dalszą współpracę w ramach powołanego Zespołu. Wspólne działania MSZ - MiIB - GITD i Przewoźników będą kontynuowane w celu wypracowania metod pomocy stronie społecznej - podkreślił Szef ITD.

O działaniach podjętych w celu usprawnienia i skrócenia czasu wydawania dokumentów i uprawnień dla licencji i świadectw kierowców poinformował Dyrektor Generalny, wskazując na determinację Szefa ITD dla osiągnięcia wskazanych założeń.

Podczas spotkania podsumowano prace Zespołu ds. prawnych/zezwoleń, działającego w ramach Społecznej Rady Konsultacyjnej. Głównym punktem dyskusji była oczekiwana przez stronę społeczną realizacja postulatu w zakresie zwiększenia nośności na drogach krajowych do 11,5 t., oraz sytuacji gdy naciski osi nie są sankcjonowane przy niektórych rodzajach przewozów np. drewna, ładunków sypkich i nacisków na oś w autobusach. Prace Zespołu dotyczyły również analizy możliwości zmiany rozporządzenia co do trybu uzyskiwania zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych. Kolejnym zasygnalizowanym podczas prac Zespołu tematem był sposób sankcjonowania, który rozróżniałby wysokość kary w zależności od przekroczenia nacisku osi. Stanowisko dotyczące możliwości
i kierunków działań podejmowanych w tym zakresie przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zaprezentowała zastępca dyrektora dróg publicznych w MIiB.

W kontekście rozporządzenia dotyczącego zwiększenia nośności na drogach do 11,5 t. jesteśmy po uzgodnieniach międzyresortowych i konsultacjach społecznych. Projekt oczekuje na ostateczne zatwierdzenie przez komisję wspólną rządu i samorządu terytorialnego. Liczymy na pozytywną opinię, wówczas rozporządzenie będzie mogło zostać wydane. Rozporządzenie przewiduje rozszerzenie sieci dróg o 11,5 t. o około 3600 km w tym prawie o 700 dodatkowych kilometrów, które na skutek zgłoszeń strony społecznej - zostało w tym rozporządzeniu uwzględnionych. Jeśli chodzi o sieć dróg samorządowych, ministerstwo prowadzi rozmowy z samorządami w celu dopuszczenia ruchu 11,5t w newralgicznych punktach sieci dróg na terenie danego powiatu lub gminy. Mamy nadzieję na ich pozytywny przebieg. Prace w zakresie sankcjonowania i stopniowania kar trwają w ministerstwie,
w najbliższym czasie projekt będzie przekazany w celu zgłaszania uwag. Odnośnie zmian systemu zezwoleń - konkretne zapisy ustawowe jeszcze nie powstały z uwagi na fakt, że ministerstwo oczekuje na szczegółowe uzasadnienie komisji -
podsumowała dyrektor departamentu dróg publicznych w MIiB.

Podczas spotkania zaprezentowano również założenia Krajowej Strategii Kontroli oraz odpowiedzi na zgłoszone przez stronę społeczną pytania w tym zakresie.

Spotkanie zakończono deklaracją dalszych prac w ramach Zespołu ds. prawnych/zezwoleń i ds. międzynarodowych przy Społecznej Radzie Konsultacyjnej.

Mam nadzieję, że oczekiwania środowiska w zakresie wzmocnienia ITD zostaną w najbliższym czasie spełnione - podsumował Szef ITD.

Zdjęcia (2)

Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
11.10.2021 18:33 administrator gov.pl
Pierwsza publikacja:
11.10.2021 18:33 administrator gov.pl
{"register":{"columns":[]}}