IX Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
27.05.2022
Dyskusje, sesje tematyczne, debata „Wyzwania i cele nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego” – eksperci z całej Polski rozmawiali o bezpieczeństwie ruchu drogowego w trakcie IX Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. W wydarzeniu uczestniczył Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Spotykamy się na przedsięwzięciu, które już od wielu lat wpisuje się w wydarzenia dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przed nami nowe wyzwania, nowa dekada BRD. Cieszę się, że będziemy mogli porozmawiać o celach, wyzwaniach, nowych działaniach związanych z poprawą BRD, bo mimo że bezpieczeństwo się poprawia, jest coraz mniej ofiar śmiertelnych, coraz mniej wypadków, jest jeszcze wiele do zrobienia i mam nadzieję, że m.in. to spotkanie pomoże wypracować nowe rozwiązania – podkreślił w trakcie uroczystości otwarcia IX Krakowskich Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
IX Krakowskie Dni Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2022, organizowane przez Konferencje Specjalistyczne nauka-praktyka-biznes, odbywają się w szczególnym dla BRD w Polsce i Europie okresie. W 2020 roku Organizacja Narodów Zjednoczonych ogłosiła Dekadę Działań na rzecz Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2021–2030. W trakcie 6. Światowego Tygodnia Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przedstawiony został Plan Dekady Działań na rzecz BRD 2021–2030.
Narodowy Programu Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2021–2030 zakłada obniżenie liczby zabitych i ciężko rannych w wypadkach drogowych o połowę, a szczegóły realizacji Programu zawarto w opublikowanym przez Krajową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Programie realizacyjnym na lata 2022–2023.
O wyzwaniach i celach nowej dekady bezpieczeństwa ruchu drogowego, eksperci BRD, naukowcy oraz praktycy rozmawiali w trakcie debaty zorganizowanej we współpracy z Małopolską Wojewódzką Radą BRD.
W pierwszych czterech miesiącach tego roku w Polsce doszło do 5644 wypadków drogowych. Można stwierdzić, że zanotowaliśmy znaczną poprawę sytuacji w porównaniu z ostatnim przedcovidowym rokiem, gdy w takim samym okresie wypadków było aż 8330. Ta różnica nie zwalnia nas jednak z intensywnej pracy. Przeciwnie, widać, że nasze starania przynoszą efekty, więc zmusza nas to do zwiększonych wysiłków – mówił do uczestników debaty Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk. Działania rządu ukierunkowane na poprawę BRD opierają się na trzech filarach. Pierwszy z nich to zmiany w prawie, drugi to edukacja, trzeci to inwestycje. I w każdym z tych obszarów prowadzimy niebagatelne działania i, dzięki staraniom Ministerstwa Infrastruktury i KRBRD, w 2021 r. mieliśmy do czynienia z obfitością realizacji projektów legislacyjnych – dodał.
O pozytywnym wpływie zmian legislacyjnych, w tym zaostrzeniu kar dla piratów drogowych, mówił m.in. Szef ITD.
1 stycznia tego roku weszły w życie zaostrzone przepisy. Zaostrzono kary i efekty widzimy w naszym systemie automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. Znacznie spadła liczb naruszeń przekroczeń prędkości. Od 1 stycznia do 15 maja ubiegłego roku zarejestrowano 691 tys. przekroczeń prędkości, a w tym roku 359 tys. przekroczeń prędkości, czyli o 48 proc. mniej zdjęć rejestrują nasze urządzenia. Widać, że kierowcy zdjęli jednak nogę z gazu, co nas bardzo cieszy, choć niestety są też niechlubni rekordziści – mam jednak nadzieję, że będzie ich coraz mniej – ocenił Alvin Gajadhur.
Uczestnicy debaty zwrócili uwagę, że równolegle z trwającymi inwestycjami drogowymi, wprowadzanymi zmianami legislacyjnymi, uszczelnieniem systemu kontroli, w coraz większym i usystematyzowanym zakresie powinny być prowadzone działania edukacyjne. W tym obszarze szereg projektów realizuje Inspekcja Transportu Drogowego.
Stawiamy na edukację, prowadzimy zajęcia dla najmłodszych uczestników ruchu drogowego, jeździmy do szkół, w okresie pandemii prowadzimy zajęcia zdalne – już blisko 30 tys. dzieci przeszkoliliśmy w formie zdalnej. Teraz prowadzimy też lekcje w języku ukraińskim dla dzieci, które przyjechały z Ukrainy – mówił Alvin Gajadhur, zaznaczając, że ITD planuje realizację kolejnych działań edukacyjnych, których odbiorcą będzie również starsza młodzież szkolna.
Panelistami debaty byli: Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk, dyrektor Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Transportu ETSC Antonio Avenoso, pełnomocnik Ministra Infrastruktury ds. Ruchu Rowerowego i Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Marek Dworak, prof. dr hab. inż. Stanisław Gaca z Politechniki Krakowskiej, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik, wicemarszałek Województwa Małopolskiego Łukasz Smółka.