Jedna kontrola - wiele nieprawidłowości
08.03.2018
Szereg rażących naruszeń czasu pracy oraz nieprawidłowości związanych z przepisami ruchu drogowego stwierdzili dolnośląscy inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego podczas kontroli ciężarówki należącej do polskiego przewoźnika. Kierowca pojazdu otrzymał zakaz dalszej jazdy do chwili odebrania wymaganego odpoczynku dziennego i ubezpieczenia naczepy.
We wtorek rano, 6 marca 2018 r. inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego we Wrocławiu, poruszając się nieoznakowanym radiowozem po tym mieście, zatrzymali do kontroli drogowej na ul. Kowalskiej ciągnik siodłowy z naczepą. Bezpośrednią tego przyczyną było niezastosowanie się kierującego do znaku B-5 (zakazu wjazdu samochodów ciężarowych). Ciężarówką należącą do przewoźnika krajowego wykonywano transport ponad 21 ton wyrobów metalowych z Zawiercia do Wrocławia.
Zatrzymany pojazd został skierowany na bezpieczny punkt kontrolny ITD i przekazany drugiej załodze "krokodyli". Podczas wstępnej analizy wydruku z karty kierowcy znajdującej się w pierwszym slocie tachografu cyfrowego wyszło na jaw, że kierujący do rejestrowania swoich aktywności wykorzystał kartę należąca do innego szofera. Kontrolowany kierowca przyznał inspektorom, że użył karty swojego ojca w celu zmanipulowania zapisów rejestrowanych przez tachograf, ponieważ chciał jak najszybciej wykonać przewóz i wrócić do domu.
Szczegółowa analiza danych pobranych z tachografu wykazała, iż kierujący w ostatnim okresie rozliczeniowym, pomimo użycia cudzej karty, nie odebrał wymaganego odpoczynku dobowego. Odpoczynek ten skrócił o ponad 2 godziny. Podczas dalszej weryfikacji zapisów inspektorzy ujawnili szereg innych, rażących naruszeń czasu pracy, popełnionych przez kierującego w 28 dniach poprzedzających kontrolę.
Jak się okazało, nie był to jedyny problem kontrolowanego szofera. Oprócz licznych naruszeń przepisów socjalnych inspektorzy wykryli również szereg nieprawidłowości związanych z przepisami ruchu drogowego. Kierujący nie okazał do kontroli drogowej dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia zawarcia wymaganego ubezpieczenia OC naczepy. Po dostarczeniu na miejsce kontroli wymaganego dokumentu naczepy okazało się, że pojazd ten nie przeszedł wymaganego badania technicznego i prawdopodobnie nie został ubezpieczony. Kontakt z przedsiębiorcą i dane pozyskane z rejestru Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego potwierdziły przypuszczenia inspektorów - naczepa nie posiadała wymaganego ubezpieczenia OC.
Inspektorzy zgłosili fakt poruszania się pojazdem bez wymaganego ubezpieczenia OC do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego i zatrzymali kartę cyfrową do tachografu, którą posługiwał się w sposób nieuprawniony kierowca ciężarówki. Karta ta została przesłana do Państwowej Wytwórni Papierów Wartościowych. Z powodu stwierdzonych nieprawidłowości inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny naczepy, a także wydali kierowcy zakaz dalszej jazdy do chwili odebrania wymaganego odpoczynku dziennego i ubezpieczenia naczepy. Ponadto ukarali kierowcę 9 mandatami, a wobec przedsiębiorcy wszczęli postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary pieniężnej.
Zdjęcia (5)
- Ostatnia modyfikacja:
- 11.10.2021 17:11 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 11.10.2021 17:11 administrator gov.pl