Karciane kombinacje
31.05.2022
Dwóch tureckich kierowców wielokrotnie jechało za długo i bez wymaganych przerw. Aby ukryć jazdę niezgodną z przepisami regulującymi czas pracy, posługiwali się dwoma kartami kierowcy. Kontrole inspektorów małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wykazały sporo naruszeń, za które kierowcy zostali ukarani mandatami. Wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.
W poniedziałek (30 maja) inspektorzy małopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego, w Chyżnym na krajowej „siódemce”, zatrzymali zestaw pojazdów, należący do tureckiego przewoźnika. Ciężarówką wykonywany był międzynarodowy przewóz drogowy z Polski do Turcji. Analiza danych cyfrowych z karty kierowcy oraz tachografu cyfrowego wykazała, że w okresie objętym kontrolą mężczyzna posługiwał się dwoma kartami kierowcy. Obie należały do niego i były ważne. Jedna z kart okazanych inspektorom ITD była duplikatem. Kontrola wykazała poważne naruszenia z zakresu czasu pracy. Mężczyzna przekroczył dzienny czas prowadzenia pojazdu powyżej 8 godzin łącznie o 33 godz., a maksymalny czas jazdy bez przerwy o 4 godz. i 10 min, natomiast wymagany odpoczynek dzienny skrócił w sumie o 7 godz. i 51 min. Kierowca został ukarany mandatem karnym, a wobec przewoźnika zostało wszczęto postępowanie administracyjne.
Natomiast w czwartek (26 maja) inspektorzy z tego samego oddziału małopolskiej ITD, tym razem w Spytkowicach na krajowej „siódemce”, zatrzymali zespół pojazdów należący także do tureckiego przewoźnika. Wykonywany był nim przewóz drogowy z Polski do Turcji. W tym przypadku analiza danych cyfrowych z karty kierowcy oraz tachografu również wykazała, że turecki kierowca posługiwał się więcej niż jedną kartą. Obie należały do niego. Jedna z kart była duplikatem. Inspektorzy małopolskiej ITD stwierdzili sporo naruszeń popełnionych przez kierowcę w okresie objętym kontrolą. Dzienny czas prowadzenia pojazdu powyżej 10 godzin mężczyzna przekroczył o 23 godz. i 23 min, natomiast maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez wymaganej przerwy o 2 godz. i 25 min. Poza tym skrócił wymagany okres odpoczynku dziennego w sumie o 7 godz. i 17 min, a regularny okres odpoczynku tygodniowego o 6 godz. i 24 min. Oprócz tego turecki kierowca przekroczył 6 kolejnych okresów 24-godzinnych od poprzedniego tygodniowego okresu odpoczynku o ponad 51 godz. Mężczyznę ukarano mandatem karnym. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.