W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kierowca mógł ukrywać czas jazdy poza limitem

22.09.2023

Kierowca ciężarówki mógł wyłączać tachograf w trakcie jazdy i rejestrować fikcyjny odpoczynek. Manipulację w oprogramowanie tachografu stwierdzili inspektorzy ze świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Tachograf cyfrowy ze zmanipulowanym oprogramowaniem. Kierowca ciężarówki mógł ukrywać czas jazdy poza limitem. Manipulację w oprogramowanie tachografu stwierdzili inspektorzy ze świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

W środę (20 września), na drodze krajowej numer 74 w miejscowości Złota Woda (powiat kielecki) patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do rutynowej kontroli ciągnik siodłowy z naczepą. Zestaw należał do polskiej firmy transportowej.

Kontrola zapisów danych z karty kierowcy i tachografu dała inspektorom podstawy do podejrzenia, że mogło dojść do manipulowania czasem pracy kierowcy. W trakcie dalszych czynności kontrolnych stwierdzili, że urządzenie rejestrujące aktywności kierowcy ma zmienione oprogramowanie. Zamiast jazdy, kierowca mógł rejestrować fikcyjny odpoczynek i ukrywać przepracowane „nadgodziny”. W tym celu kierowca aktywował „wyłącznik” tachografu za pomocą kombinacji klawiszy na tym urządzeniu. Manipulacje czasem pracy miały miejsce poza bieżącym, dziennym czasem prowadzenia pojazdu. Przeprowadzona tzw. próba drogowa tylko potwierdziła możliwość rejestrowania fikcyjnego odpoczynku zamiast jazdy. Wykazała również, że aktywacja „wyłącznika” tachografu wpływała na zatrzymanie drogomierza ciężarówki. Kierowca przyznał się do korzystania ze zmanipulowanego oprogramowania, aby zakłócić prawidłową pracę tachografu.

Inspektorzy zabezpieczyli tachograf ze zmanipulowanym oprogramowaniem oraz ukarali kierowcę mandatami karnymi za stwierdzone naruszenia. Na miejsce kontroli drogowej wezwano też patrol Policji. Ingerencja w prawidłowe działanie drogomierza pojazdu jest bowiem przestępstwem. Teraz konsekwencji finansowych mogą spodziewać się też przewoźnik i osoba zarządzająca transportem w przedsiębiorstwie. Wobec nich będą wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}