W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kosztowne manipulacje czasem pracy

21.07.2021

W bułgarskiej ciężarówce zamontowano urządzenie do fałszowania zapisów tachografu. Z kolei rumuński kierowca przez trzy dni zapisywał swój czas pracy na karcie kolegi. Niedozwolone manipulacje stwierdzili inspektorzy małopolskiej oraz opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego.

Oznakowany furgon ITD i stojąca za nim ciężarówka przed serwisem tachografów.

We wtorek (20 lipca), na krajowej „siódemce” w miejscowości Spytkowice koło Nowego Targu patrol ITD zatrzymał do rutynowej kontroli ciężarówkę należącą do bułgarskiej firmy transportowej. Zestawem przewożono 21,5 tony ładunku z Turcji do Polski. Do tachografu cyfrowego podłączone było urządzenie służące do fałszowania jego zapisów. Kierowca mógł w trakcie jazdy rejestrować swój rzekomy odpoczynek. Inspektorzy ujawnili, że kierowca używał niedozwolonego wyłącznika tachografu podczas przejazdu przez Bułgarię. Stwierdzili również, że dwukrotnie w ciągu ostatniego miesiąca skrócił czas dziennego i tygodniowego odpoczynku. Natomiast  przedsiębiorca nie pobierał danych z karty kierowcy od prawie roku.

Tachograf i jego instalację doprowadzono do stanu zgodnego z przepisami w uprawnionym serwisie. Przewoźnik zapłacił za wykonane prace w serwisie. Grozi mu kara finansowa za stwierdzone naruszenia. Wobec niego wszczęto postępowanie administracyjne. Kierowcę ukarano mandatem.

Z kolei w czwartek (15 lipca), w miejscowości Sucha koło Strzelców Opolskich patrol opolskiej ITD zatrzymał do kontroli rumuńską ciężarówkę. Ustalono, że kierowca posługiwał się  nie tylko swoją kartą. Przez trzy dni przed zatrzymaniem do kontroli rejestrował wszystkie dane na karcie należącej do jego kolegi. Kontrola zapisów danych z tachografu wykazała, że kierowca dwukrotnie jechał bez wymaganej przerwy, skrócił odpoczynek dzienny i zamiast minimum 9 godz. nieprzerwanego odpoczynku kierowca w ciągu doby odpoczywał jedynie 5 godz. 42 min. Dodatkowo rażąco przekroczył dzienny okres prowadzenia pojazdu. Zamiast dopuszczalnych 10 godz. prowadził ciężarówkę ponad 16 godz.

Inspektorzy wstrzymali transport do momentu odebrania przez kierowcę prawidłowego odpoczynku. Szofer został ukarany mandatami. Wobec jego pracodawcy wszczęto postępowanie administracyjne zagrożone karą finansową.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}