Międzynarodowe prace z udziałem ITD nad zmianą przepisów dotyczących procedur kontroli ADR
08.11.2019
Trwają prace nad zmianą dyrektywy 95/50/WE zawierającej procedury kontroli drogowych towarów niebezpiecznych. We francuskim Ministerstwie Ekologii odbyło się posiedzenie Grupy Roboczej ds. Monitorowania Kontroli Drogowej. Wzięło w nim udział 32 przedstawicieli z 16 państw, w tym przedstawiciele polskiej Inspekcji Transportu Drogowego, m.in. zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Łukasz Bryła.
- Międzynarodowe kontrole przewozów towarów niebezpiecznych (ADR) pokazały nam jak ważna jest wymiana doświadczenia w zakresie kontroli drogowych oraz danych z nią związanych pomiędzy służbami różnych państw - powiedział na początku posiedzenia Jean-Michel Piquion przedstawiciel francuskiego ministerstwa oraz przewodniczący grupy roboczej ECR ADR Harmonie.
Posiedzenie Grupy Roboczej ds. Monitorowania Kontroli Drogowej, które odbyło się pod koniec października we Francji, zwołano na wniosek grupy roboczej ECR ADR Harmonie, która w ramach międzynarodowej organizacji Euro Controle Route odpowiada za modyfikacje i aktualizacje dyrektywy 95/50/WE w sprawie jednolitych procedur kontroli towarów niebezpiecznych. O zmianach w prawie regulującym przewóz ADR rozmawiali reprezentanci 16 państw, m.in. Łukasz Bryła, zastępca Głównego Inspektora Transportu Drogowego, który podkreślał potrzebę zachowania spójności zmian w klasyfikacji naruszeń dyrektywy 95/50/WE z klasyfikacją poważnych naruszeń, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji przez przewoźnika drogowego zgodnie z Rozporządzeniem Komisji (UE) 2016/403.
Posiedzenie Grupy Roboczej ds. Monitorowania Kontroli Drogowej zakończyło się wypracowaniem propozycji nowego kształtu załącznika I dyrektywy 95/50/WE dotyczącego listy kontrolnej sporządzanej podczas kontroli drogowych przewozu towarów niebezpiecznych, propozycji zmiany załącznika II do dyrektywy 95/50/WE zwierającego poszczególne naruszenia zakwalifikowane do konkretnych kategorii naruszeń oraz dodania nowego załącznika listy kontrolnej, który będzie wykorzystywany przez służby kontrolne podczas kontroli w siedzibie podmiotów uczestniczących w operacji przewozu towarów niebezpiecznych.
Prace nad zmianą dyrektywy w sprawie ujednoliconych procedur kontroli drogowego transportu towarów niebezpiecznych będą kontynuowane.