Międzynarodowe warsztaty dotyczące manipulacji w tachografach
06.03.2023
Sposobów manipulacji w tachografach i metod ich wykrywania dotyczyły warsztaty z udziałem inspektorów lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego i funkcjonariuszy Policji z Brandenburgii. Podczas wspólnych działań sprawdzano też prawidłowość działania układów oczyszczania spalin. Skontrolowano niemal 300 ciężarówek. W jednym przypadku stwierdzono fałszowanie zapisów czasu pracy przez załogę kierowców.
Inspektorzy lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego i policjanci z Brandenburgii uczestniczyli we wspólnych warsztatach, których głównym tematem były manipulacje w tachografach oraz sposoby ich wykrywania. W trakcie wspólnych kontroli sprawdzali również prawidłowość działania układów oczyszczania spalin (SCR) i weryfikowali oryginalność okazywanych zezwoleń wielokrotnych – EKMT. Część praktyczna warsztatów odbyła się w nocy z niedzieli na poniedziałek (5-6 marca) na lubuskim odcinku autostrady A2 (MOP Gnilec). W trakcie nocnych kontroli ciężarówek prawidłowość zapisów czasu pracy w tachografach weryfikowano zdalnie za pomocą anteny DSRC. Kontrolujący sprawdzili ok. 300 ciężarówek. W jednym przypadku stwierdzili manipulowanie zapisami czasu pracy przez załogę kierowców ciężarówki. Kierowca, który prowadził pojazd, zalogował w tachografie kartę należącą do innej osoby. Z kolei jego zmiennik w ogóle nie włożył karty do tachografu. Obaj kontrolowani ukarani zostali mandatami karnymi. Kierującemu pojazdem zatrzymano także prawo jazdy na najbliższe trzy miesiące. Oprócz tego konsekwencje finansowe grożą ich pracodawcy. Wobec przewoźnika zostanie wszczęte postępowanie administracyjne.