Mocno przeładowane wywrotki z piachem i gliną
23.11.2022
43,3 t oraz 49,1 t zamiast dopuszczalnych 34 t ważyły wywrotki skontrolowane przez patrole mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Ciężarówki, przyczyniające się masą i naciskami osi do szybszej degradacji nawierzchni dróg, wycofano z ruchu. Wobec przewoźników oraz załadowców zostaną wszczęte postępowania administracyjne.
W poniedziałek (21 listopada), na południowej obwodnicy Radomia, patrol ITD zatrzymał wywrotkę przewożącą glinę. Inspektorzy podejrzewali, że pojazd może być przeładowany, więc skierowali go do pobliskiego punktu kontrolnego. Czteroosiowy samochód ciężarowy wraz z ładunkiem ważył 43,3 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Za duży tonaż spowodował również przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej na drogę o 8,1 t.
Trzy dni wcześniej, na krajowej „dwójce” w Ryczołku koło Kałuszyna, radomscy inspektorzy mazowieckiej ITD zatrzymali wywrotkę, którą przewożono piach. Także w tym przypadku przewożone było zdecydowanie za dużo ładunku. Inspekcyjne wagi wskazały aż o 15,1 t za dużo. Rzeczywista masa całkowita wywrotki wynosiła 49,1 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Nacisk podwójnej osi napędowej na drogę był przekroczony o 11,4 t.
Inspektorzy zakazali kierowcom dalszej jazdy do czasu przeładowania nadmiaru przewożonego ładunku na inne pojazdy. Wobec przewoźników i załadowców zostaną wszczęte postępowania administracyjne.