Musieli przeładować koparką nadmiar żwiru
13.12.2022
Samochody ciężarowe z naczepami-wywrotkami wypełnionymi żwirem po brzegi skontrolowali funkcjonariusze podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Jeden zestaw ważyły blisko 60 t, a drugi ponad 55 t. W obu przypadkach masa przewożonego ładunku przekraczała dopuszczalną masę całkowitą pojazdów – 40 t. Znacznie przekroczone były także naciski prawie wszystkich osi ciężarówek.
W nocy z niedzieli na poniedziałek (11-12 grudnia), na ekspresowej 61-ce, inspektorzy ITD z Suwałk zatrzymali do kontroli dwa ciągniki siodłowe z podpiętymi naczepami-wywrotkami. Obie ciężarówki należały do tego samego polskiego przedsiębiorcy i przewoziły żwir. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów. Zestawy skierowano więc na wagi inspekcyjne, które potwierdziły przypuszczenia funkcjonariuszy. Jedna z ciężarówek ważyła wraz z przewożonym ładunkiem 59,8 t, a druga 55,1 t. Zestawy były zatem przeciążone odpowiednio o: 19,8 t i 15,1 t. Tak duża masa żwiru spowodowała również znaczne przekroczenia dopuszczalnych nacisków prawie wszystkich osi pojazdów na drogę. Naciski pojedynczej osi napędowej w ciągnikach siodłowych wynosiły 14,8 t i 13,7 t zamiast dopuszczalnych 11,5 t. Z kolei naciski grupy trzech osi w naczepach były przeciążone odpowiednio o: 15,4 t i 12,9 t. Tak znaczne przekroczenie dozwolonych parametrów wagowych pojazdów ciężarowych wpływa na szybszą degradację nawierzchni jezdni i na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przewóz zbyt dużej ilości ładunku jest również przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.
Obie nienormatywne ciężarówki nie mogły odjechać z punktu kontrolnego do momentu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Przedsiębiorca zorganizował przeładunek nadwyżki żwiru na inne pojazdy z użyciem koparki. Inspektorzy ukarali kierowców mandatami karnymi. Wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania administracyjne, zagrożone wysokimi karami pieniężnymi.