W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

1. Jaki certyfikat kompetencji zawodowych należy przedłożyć wnioskując o udzielenie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego oraz licencji wspólnotowej?

Zgodnie z art. 8 ust. 8 rozporządzenia (WE) 1071/2009 jako dowód posiadania kompetencji zawodowych przedstawia się certyfikat wydany przez organ lub podmiot, o których mowa w ust. 3. Certyfikat nie może być przekazywany innej osobie. Certyfikat posiada cechy bezpieczeństwa określone w załączniku II, jest sporządzany zgodnie ze wzorem znajdującym się w  załączniku III i  jest opatrywany pieczęcią i  podpisem odpowiednio upoważnionego organu lub podmiotu, które go wydały.

2. Kiedy Starostwo otrzyma dokumenty przedsiębiorcy, aby mogło wydać zezwolenie?

Informujemy, że zgodnie z art. 11 ust 2b Ustawy o Transporcie Drogowym, przekazanie akt sprawy do starosty właściwego dla siedziby przedsiębiorcy, następuje w terminie 30 dni od dnia utraty uprawnień wynikających z licencji wspólnotowej, bądź otrzymania oświadczenia o zrzeczeniu się licencji wspólnotowej wraz z przesłanym oryginałem licencji.

3. Skąd wynika brak przedsiębiorcy w rejestrze KREPTD, któremu wygasła ważność licencji wspólnotowej?

Zgodnie z art. 16 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1071/2009, dane dotyczące przedsiębiorcy, którego zezwolenie zostało zawieszone albo cofnięte, przechowywane są w Krajowym Rejestrze Elektronicznym Przedsiębiorców Transportu Drogowego (KREPTD) przez dwa lata od daty wygaśnięcia zawieszenia lub cofnięcia licencji, a następnie zostają niezwłocznie usunięte.

Dane dotyczące każdej osoby uznanej za niezdolną do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego pozostają w KREPTD do chwili przywrócenia tej osobie dobrej reputacji zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 1071/2009. Po zastosowaniu środka rehabilitacyjnego lub innych środków o równoważnym skutku dane te zostają niezwłocznie usunięte.

4. W jaki sposób można wykreślić osobę zarządzającą transportem z Ewidencji Przedsiębiorców Transportu Drogowego, z uwagi na zakończenie współpracy z danym przedsiębiorcą?

Aby wykreślić osobę zarządzającą transportem należy przesłać informację o zaprzestaniu współpracy z konkretnym przedsiębiorstwem do organu właściwego, który udzielił przedsiębiorcy zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.

Jeżeli zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego wydał Główny Inspektor Transportu Drogowego, pismo w oryginale (z własnoręcznym podpisem) należy kierować na adres Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego Wydział Weryfikacji Uprawnień (Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa), natomiast jeżeli zezwolenie wydał starosta właściwy dla siedziby przedsiębiorstwa, pismo należy przekazać do odpowiedniego starostwa powiatowego (lub Urzędu Miasta).

Prosimy o padanie danych zarządzającego (imię i nazwisko oraz numer certyfikatu kompetencji zawodowych) oraz pełnych danych przedsiębiorstwa (pełna nazwa, adres, numer NIP).

5. Co oznacza wybór formy odbioru dokumentów „operator pocztowy”?

W przypadku wyboru tej formy dokumenty są wysyłane listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru za pośrednictwem Poczty Polskiej S.A.

6. Jaki jest termin doręczenia przesyłki wysłanej za pośrednictwem operatora pocztowego?

Przewidywany termin realizacji usługi doręczenia wynosi trzy dni robocze po dniu nadania. Niemniej jednak wskazany termin nie jest gwarantowanym terminem doręczenia.

7. Jaki jest termin doręczenia przesyłki wysłanej za pośrednictwem firmy kurierskiej?

Doręczenie przesyłki za pośrednictwem firmy kurierskiej następuje zazwyczaj następnego dnia po dniu nadania.

8. Gdzie znajdę nr i status wysłanej przesyłki za pośrednictwem operatora pocztowego?

Biuro ds. Transportu Międzynarodowego nie ma możliwości udostępniania wnioskodawy numeru przesyłki. Do listów poleconych Poczta Polska S.A. udostępnia wyłącznie informacje o dniu nadania i doręczenia przesyłek, bez drogi ich przemieszczania.

9. Gdzie znajdę nr i status przesyłki wysłanej za pośrednictwem firmy kurierskiej?

Numer przesyłki kurierskiej wysyłany jest na adres e-mail wskazany we wniosku. 

Monitorowanie wysłanych przesyłek jest możliwe na stronie internetowej GLS Poland Sp.z  o.o.: https://gls-group.eu/PL/pl/sledzenie-paczek

10. Jakie są dostępne formy płatności za przesyłkę kurierską?

Przesyłkę kurierską można opłacić gotówką przy odbiorze albo w formie płatności bezgotówkowej systemem BLIK.

11. Ile mogę otrzymać zezwoleń?

Zezwolenia zagraniczne wydawane są zgodnie z regulaminem zamieszczonym na stronie gitd.gov.pl w zakładce dla przedsiębiorców –> zezwolenia –> przewóz rzeczy.

>> Zezwolenia - przewóz rzeczy <<

12. Co to jest zezwolenie EKMT?

Dokument dopuszczający do wykonywania nieograniczonej liczby kursów pomiędzy krajami członkowskimi EKMT, których przebieg został udokumentowany w odpowiednio wypełnionym karnecie. Zezwolenie jest ważne przez cały rok kalendarzowy. Zezwolenie posiada ograniczenia terytorialne (nie można z niego korzystać na terytorium określonego państwa) oraz ograniczenia dotyczące klasy ekologii pojazdów, które mogą korzystać z zezwolenia.

Zezwolenie EKMT jest ważne w pojeździe/zespole pojazdów posiadającym ważny certyfikat potwierdzających spełnienie przez pojazd odpowiednich wymogów bezpieczeństwa lub warunków dopuszczenia do ruchu.
>> Certyfikaty dla pojazdów i naczep <<

13. Czego potrzebuję by uzyskać zezwolenie EKMT?

Zasady przydziału zezwoleń EKMT określa Komisja Społeczna. Uzyskanie zezwoleń EKMT na kolejny rok kalendarzowy wymaga złożenia wniosku. Komunikat w sprawie przyjmowania wniosków o wydanie zezwoleń EKMT na rok kolejny zamieszczany jest na stronie internetowej.
>> Komunikaty BTM <<

Informacja o zasadach i terminie wydawania zezwoleń EKMT zamieszczana jest na stronie internetowej po posiedzeniu komisji społecznej dotyczącego podziału zezwoleń EKMT.
>> Komunikaty BTM <<     >> Protokoły Komisji Społecznej<<

 

14. Ile kosztuje zezwolenie EKMT?

Opłata za wydanie zezwolenia EKMT to 1 800 zł. Z każdym kolejnym miesiącem opłata spada o 150 zł (w lutym 1650 zł, w marcu 1500 zł, itd.)

15. Dlaczego nie otrzymałem zezwoleń „na podania”?
16. Jaki jest czas realizacji zamówienia na zezwolenia?

Czas realizacji od wpłynięcia zamówienia wraz z potwierdzeniem przelewu do wysłania paczki może trwać do 2-3 dni roboczych.

17. Ile kosztuje jedno zezwolenie i gdzie trzeba dokonać wpłaty?

Opłata za wydanie jednego zezwolenia zagranicznego to 50 zł

Wpłaty należy dokonać na konto NBP Nr  05 1010 1010 0079 7913 9130 5000. W tytule przelewu należy podać NIP firmy.  
Główny Inspektorat Transportu Drogowego
Al. Jerozolimskie 94, 00-807 Warszawa

18. Dlaczego nie można pobrać kolejnych zezwoleń?

Otrzymanie kolejnych zezwoleń możliwe jest po zwrocie do GITD - Biura Do Spraw Transportu Międzynarodowego zezwoleń uprzednio pobranych. Przedsiębiorca otrzyma zezwolenia w liczbie nie większej niż liczba zezwoleń zdanych, zgodnie z aktualnie obowiązującymi zasadami przydziału zezwoleń.

19. Czym są zezwolenia w trybie na podania?

Są to zezwolenia (np. Rosja kr-3), które przydziela się na indywidualny wniosek przedsiębiorcy (wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są w GITD - Biurze do Spraw Transportu Międzynarodowego do 20 dnia każdego miesiąca - decyduje data wpływu do GITD - Biura do Spraw Transportu Międzynarodowego).

20. Do kiedy należy złożyć podanie oraz gdzie można sprawdzić wyniki z posiedzenia Komisji Społecznej o przyznanie dodatkowych limitów?

Wnioski o przyznanie dodatkowych limitów zezwoleń przyjmowane są  do 20-tego każdego miesiąca (decyduje data wpływu). Każdorazowo na stronie internetowej http://www.gov.pl/gitd/komunikaty-btm zamieszczany jest komunikat o przyjmowaniu podań na dany miesiąc. Po posiedzeniu Komisji Społecznej w tym samym komunikacie zamieszczana jest lista przyznanych zezwoleń.

21. Co można zrobić z nadpłatą pozostającą w GITD?

Nadpłatę można wykorzystać na poczet kolejnych zamówień na zezwolenia zachowując potwierdzenie przelewu, na którym pozostała nadpłata lub złożyć wniosek o zwrot nadpłaty.


http://www.gov.pl/gitd/wnioski-o-zwrot-nadplaty

Wniosek w oryginale należy wysłać na adres GITD.

22. W jaki sposób należy zwrócić wykorzystane zezwolenia?

Zezwolenia można odesłać na adres GITD za pośrednictwem operatora pocztowego, firmy kurierskiej lub złożyć osobiście w siedzibie GITD.

Dokumenty osobiście można składać na sali obsługi klienta Biura ds. Transportu Międzynarodowego w godzinach jej otwarcia. 

23. W jaki sposób dowiem się o wysłaniu przesyłki z zezwoleniami?

Składając zamówienie należy podać adres e-mail, na który zostanie wysłana informacja o nadaniu przesyłki z zezwoleniami.

24. W jaki sposób mogę zamówić zezwolenia?
25. Czym są zezwolenia okazjonalne „wjazd na pusto”?

Zezwolenia okazjonalne wydawane są w drodze decyzji administracyjnej na polski odcinek drogi oraz  zezwolenie zagraniczne - na każdy wskazany we wniosku termin przewozu.

26. Do jakich krajów wymagane są zezwolenia zagraniczne przy przewozach okazjonalnych „wjazd na pusto”?

Zgodnie z zapisami umów dwustronnych i postanowieniami Komisji Mieszanych, zezwolenia zagraniczne wydawane są do krajów: Rosja, Białoruś, Ukraina.

27. Proszę o wyjaśnienie, jakie dokumenty należy posiadać planując okazjonalny przewóz osób (grupa osób – wycieczka) do krajów UE?

Przedsiębiorca wykonujący przewóz okazjonalny do krajów UE, oprócz wypisu z licencji wspólnotowej powinien w pojeździe posiadać formularz przejazdu pobrany z książki formularzy przejazdu.

28. Czy są wymagane jakieś zezwolenia (jeżeli tak to jakie? ewentualnie jakie dokumenty?), jeżeli planuję przewieźć grupę dzieci na wycieczkę, np. do Kijowa?

Jeżeli przewóz dotyczy wycieczki (skład grupy osób w trakcie podróży nie ulega zmianie) przewoźnik oprócz wypisu z licencji wspólnotowej ma obowiązek posiadać formularz przejazdu pobrany z książki „INTERBUS”.

29. Czym są zezwolenia wahadłowe i w jakich krajach są wymagane?

Przewóz wahadłowy, jest to wielokrotny przewóz zorganizowanych grup osób tam i z powrotem, między tym samym miejscem początkowym a tym samym miejscem docelowym.

Zezwolenia wahadłowe wymagane są przy przewozach do państwa z poza UE: Macedonia, Ukraina, Białoruś

30. Czy ubiegając się o zezwolenia na linię regularną do państwa z poza UE muszę posiadać partnera zagranicznego?

Tak. Zgodnie z ustawą o transporcie drogowym jak też zapisami umów dwustronnych tego typu przewozy wymagają przedłożenia do wniosku o wydanie zezwolenia na przewozy regularne kopii umowy z zagranicznym przewoźnikiem drogowym o wspólnym prowadzeniu linii regularnej.

31. Jestem rolnikiem, czy mogę ubiegać się o wydanie zaświadczenia na potrzeby własne w międzynarodowym transporcie drogowym?

Podmiot wnioskujący o wydanie zaświadczenia na przewozy drogowe na potrzeby własne, który posiada status „rolnika” nie podlega obowiązkowi uzyskania zaświadczenia o którym mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym.

32. W jaki sposób można ustalić numer teczki?

Numer teczki znajduje sę na potwierdzeniu wydania dokumentów - uprawnień (licencji/zezwolenia).  
W przypadku braku dokumentu wydania, należy za pośrednictwem operatora pocztowego zwrócić się do Biura ds. Transportu Międzynarodowego z pisemną prośbą (oryginał) o podanie numeru teczki.  Nowy podmiot ubiegający się o licencję/zezwolenie otrzyma numer teczki po wydaniu uprawnień.

33. W jaki sposób osoba zarządzająca lub przedsiębiorca może sprawdzić swoje dane w KREPTD?

Jest to możliwe na dwa sposoby:

  1. na stronie www.kreptd.gitd.gov.pl ,
  2. za pomocą wniosku "Udostępnienie danych dla osoby, której dane dotyczą", który znajdującego się na stronie https://epuap.gov.pl w katalogu motoryzacja i transport w zakładce ewidencja i transport międzynarodowy.
35. Jak poprawnie wypełnić formularz wniosku o wydanie świadectwa kierowcy?

Wideo

{"register":{"columns":[]}}