W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Najczęściej zadawane pytania

Jak działa system eTOLL

https://etoll.gov.pl/ciezarowe/system-e-toll/czym-jest-e-toll/o-systemie-e-toll/

Na kogo został nałożony obowiązek uiszczenia opłaty elektronicznej

Zgodnie z ustawą o drogach publicznych: „korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat elektronicznych za przejazdy po drogach krajowych pojazdów samochodowych, w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, za które uważa się także zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego oraz przyczepy lub naczepy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej".

W związku z powyższym obowiązek ten został nałożony na właścicieli/posiadaczy/użytkowników pojazdów lub zespołów pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita - dalej DMC - (wartość w pozycji F.2 dowodu rejestracyjnego, bądź suma tych wartości) przekracza 3,5 tony oraz autobusów niezależnie od ich DMC, które poruszają się po płatnych odcinkach dróg krajowych oraz korzystających z dróg. W świetle ustawy Prawo o ruchu drogowym pojazdem samochodowym nie jest ciągnik rolniczy, zaś autobus to pojazd samochodowy przeznaczony konstrukcyjnie do przewozu więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą.

Ponadto należy wyjaśnić, że ustawodawca, ustalając w art. 13ha ust. 3 ustawy o drogach publicznych kategorie pojazdów na potrzeby określenia stawki opłaty elektronicznej, posłużył się dopuszczalną masą całkowitą pojazdów, nie zaś ich masą własną, rzeczywistą czy faktyczną. Przy określaniu dopuszczalnej masy całkowitej zespołu pojazdów sumuje się dopuszczalną masę całkowitą pojazdu samochodowego i przyczepy lub naczepy (oznaczone w pozycji F.2 dowodu rejestracyjnego).

Gdzie obowiązuje System Poboru Opłaty Elektronicznej KAS - eTOLL

Wykaz płatnych odcinków dróg krajowych znajduje się w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 22 marca 2011 r. w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej Powyższy dokument dostępny jest w Internetowym Systemie Aktów Prawnych.

Interaktywna mapa Polski, na której zaznaczone są płatne odcinki dróg krajowych, jest dostępna na stronie systemu eTOLL.

Kto jest zwolniony z uiszczania opłat elektronicznych

Zgodnie z art. 13 ust. 3a ustawy o drogach publicznych z obowiązku uiszczania opłaty elektronicznej zwolnione są następujące pojazdy:

  • Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, a także sił zbrojnych państw obcych, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną, tak stanowi,
  • służb ratowniczych (patrz poniżej),
  • służb ratownictwa górniczego,
  • Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa,
  • Straży Granicznej,
  • Służby Ochrony Państwa,
  • Służby Więziennej,
  • Inspekcji Transportu Drogowego,
  • Krajowej Administracji Skarbowej wykorzystywane przez Służbę Celno-Skarbową,
  • Policji,
  • Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego oraz Centralnego Biura Antykorupcyjnego,
  • zarządcy dróg krajowych wykorzystywane do utrzymania tych dróg.

Do służb ratowniczych, zgodnie z art. 4 pkt 27 ustawy o drogach publicznych zalicza się:

  • jednostki ochrony przeciwpożarowej w rozumieniu ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz
  • zespoły ratownictwa medycznego w rozumieniu ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym.

Do jednostek ochrony przeciwpożarowej, zgodnie z art. 15 ustawy o ochronie przeciwpożarowej, zalicza się:

  • jednostki organizacyjne Państwowej Straży Pożarnej, jednostki organizacyjne Wojskowej Ochrony Przeciwpożarowej, zakładowa straż pożarna, zakładowa służba ratownicza, gminna zawodowa straż pożarna, powiatowa (miejska) zawodowa straż pożarna, terenowa służba ratownicza, ochotnicza straż pożarna, związek ochotniczych straży pożarnych, inne jednostki ratownicze.

Zespołami ratownictwa medycznego, zgodnie z art. 3 pkt 10 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym są natomiast:

  • zespoły ratownictwa medycznego, w tym lotnicze zespoły ratownictwa, wchodzące w skład podmiotu leczniczego będącego samodzielnym publicznym zakładem opieki zdrowotnej albo jednostką budżetową, albo spółką kapitałową, w której co najmniej 51% udziałów albo akcji należy do Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego zwane dalej „jednostkami systemu”, na których świadczenia zawarto umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej.
Kto pobiera opłatę elektroniczną

Opłaty elektroniczne są pobierane przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej oraz przekazywane na rachunek Krajowego Funduszu Drogowego.

Co jeśli naruszę obowiązek związany z uiszczeniem opłaty elektronicznej

NIEUISZCZENIE OPŁATY ELEKTRONICZNEJ (ART. 13 K UST. 1)

  1. Nieuiszczenie opłaty elektronicznej za przejazd po drogach krajowych pojazdu lub zespołu pojazdów podlegającego jej wnoszeniu skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

W przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy zagrożone jest sankcją - 500 zł.

W przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przyczepy lub naczepy, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej zagrożone jest sankcją - 1500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

WPROWADZENIE NIEPRAWIDŁOWYCH DANYCH DO URZĄDZENIA (ART. 13 K UST. 2 PKT 1)

  1. Wprowadzenie nieprawidłowych danych o kategorii pojazdu do urządzenia w trakcie przejazdu po drogach krajowych pojazdu lub zespołu pojazdów podlegającego jej wnoszeniu skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

W przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy zagrożone jest sankcją - 250 zł.

W przypadku pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub zespół pojazdów składający się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przyczepy lub naczepy , w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej zagrożone jest sankcją - 750 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi kierujący pojazdem samochodowym.

KORZYSTANIE Z URZĄDZENIA NIEZGODNIE Z PRZEZNACZENIEM (ART. 13 K UST. 2 PKT 2)

  1. Korzystanie z urządzenia z urządzenia mobilnego, zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego niezgodnie z jego przeznaczeniem, jeśli skutkuje ono uiszczeniem opłaty w niepełnej wysokości.

W przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy zagrożone jest sankcją - 250 zł.

W przypadku pojazdu o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przyczepy lub naczepy, w tym autobusów niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej zagrożone jest sankcją - 750 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

BRAK REJESTRACJI POJAZDU (ART. 13 K UST. 2A W ZW. Z ART. 13 K UST. 8C)

  1. Brak rejestracji pojazdu w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego. Obowiązek nie występuje o ile uiszczenie opłaty elektronicznej następuje z wykorzystaniem usługi EETS.

Zagrożenie sankcją - 1500 zł.

W przypadku niezarejestrowania pojazdu w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną przez korzystającego z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu i który zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, zagrożone jest sankcją - 500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

WPROWADZENIE NIEPRAWIDŁOWYCH DANYCH PODMIOTU (ART. 13 K UST. 2B PKT 1 W ZW. Z ART. 13 K UST. 8C)

  1. Wprowadzenie nieprawidłowych danych właściciela, posiadacza albo użytkownika pojazdu do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

Zagrożone jest sankcją - 500 zł.

W przypadku korzystającego z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu i zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, zagrożone jest sankcją - 500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

WPROWADZENIE NIEPRAWIDŁOWYCH DANYCH POJAZDU (ART. 13 K UST. 2B PKT 2 W ZW. Z ART. 13 K UST. 8C)

  1. Wprowadzenie nieprawidłowych danych pojazdu lub zespołu pojazdów oraz numeru referencyjnego urządzenia służącego do wnoszenia opłaty elektronicznej, wykorzystywanego w pojeździe do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

Zagrożenie sankcją - 1500 zł.

W przypadku korzystającego z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu i zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony zagrożone jest sankcją - 500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

BRAK DOŁĄCZENIA ODWZOROWAŃ CYFROWYCH (ART. 13 K UST. 2C W ZW. Z ART. 13 K UST. 8C)

  1. Brak dołączenia w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną dokumentów potwierdzających dane pojazdu samochodowego, jeżeli dane te nie zostały zgłoszone do Centralnej Ewidencji Pojazdów lub dokumentów potwierdzających złożenie zabezpieczenia w formie pieniężnej lub dokumentu potwierdzającego złożenie zabezpieczenia, skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

Zagrożenie sankcją - 1000 zł.

W przypadku korzystającego z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu i zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, zagrożone jest sankcją - 500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

BRAK AKTUALIZACJI DANYCH (ART. 13 K UST. 2D W ZW. Z ART. 13 K UST. 8C)

  1. Brak aktualizacji danych zawartych w rejestrze uiszczających opłatę elektroniczną skutkuje wszczęciem postępowania administracyjnego.

Zagrożenie sankcją - 1000 zł.

W przypadku korzystającego z dróg, który nie jest właścicielem, posiadaczem albo użytkownikiem pojazdu i zgłosił do rejestru uiszczających opłatę elektroniczną wyłącznie samochody osobowe o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, zagrożone jest sankcją - 500 zł.

Odpowiedzialność administracyjną ponosi właściciel, posiadacz, użytkownik pojazdu lub korzystający z drogi nie będący właścicielem, posiadaczem lub użytkownikiem pojazdu.

PRZERWA W PRZESYLE DANYCH (ART. 13 I UST. 4AA)

  1. Niedopełnienie obowiązku zapewnienia prawidłowego działania urządzenia mobilnego albo urządzenia pokładowego wraz z oprogramowaniem poprzez stwierdzenie przerwy w nadawaniu sygnału pozycjonowania satelitarnego lub transmisji danych, trwającej dłużej niż 15 min. przy jednoczesnym niespełnieniu obowiązku niezwłocznego zatrzymania się na najbliższym parkingu samochodowym lub w najbliższej zatoce postojowej albo opuszczeniu niezwłocznym drogi, na której pobiera się opłatę elektroniczną zagrożone jest grzywną nakładaną w drodze mandatu karnego na kierującego pojazdem.

Grzywna wynosi 1500 zł.

Odpowiedzialność mandatową ponosi kierujący pojazdem samochodowym.

ZAKRYWANIE TABLIC REJESTRACYJNYCH (ART. 13 NA UST. 1 i UST.2)

  1. Zakrycie lub ograniczenie czytelności tablic rejestracyjnych pojazdu bądź umieszczenie ich w miejscu innym niż konstrukcyjnie do tego przeznaczone.

W przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony lub zespołu pojazdów składającego się z pojazdu samochodowego o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony oraz przyczepy lub naczepy, w tym autobusów, niezależnie od ich dopuszczalnej masy całkowitej grzywna wynosi 1500 zł.

W przypadku zespołu pojazdów o łącznej dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony złożonego z samochodu osobowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony oraz przyczepy grzywna wynosi 500 zł.

Odpowiedzialność mandatową ponosi kierujący pojazdem samochodowym.

BRAK ODMOWY REALIZACJI PRZEJAZDU-BRAK URZĄDZENIA (ART. 13 NAA UST. 1 i UST.2)

  1. Brak odmowy przez kierującego pojazdem wykonania przejazdu w przypadku gdy właściciel, posiadacz albo użytkownik pojazdu nie wyposażył pojazdu w prawidłowo funkcjonujący zewnętrzny system lokalizacyjny, albo prawidłowo funkcjonujące urządzenie pokładowe albo urządzenie mobilne wraz z oprogramowaniem, zapewniające przekazywanie tych danych zagrożone jest grzywną nakładaną w drodze mandatu karnego na kierującego pojazdem.

Grzywna wynosi 1500 zł.

Odpowiedzialność mandatową ponosi kierujący pojazdem samochodowym.

BRAK ODMOWY REALIZACJI PRZEJAZDU-BRAK NUMERU REFERENCYJNEGO (ART. 13 NAA UST. 1 i UST.2)

  1. Brak odmowy przez kierującego pojazdem wykonania przejazdu w przypadku nieposiadania numeru referencyjnego urządzenia mobilnego wraz z oprogramowaniem zewnętrznego systemu lokalizacyjnego lub urządzenia pokładowego zagrożone jest grzywną nakładaną w drodze mandatu karnego na kierującego pojazdem.

Grzywna wynosi 1500 zł.

Odpowiedzialność mandatową ponosi kierujący pojazdem samochodowym.

Po ustaleniu podmiotu odpowiedzialnego za naruszenie, wszczynane jest postępowanie administracyjne, w toku którego każdy przypadek naruszenia musi zostać wyjaśniony. Na każdym etapie postępowania administracyjnego strona jest wyczerpująco informowana o ciążących na niej obowiązkach oraz przysługujących jej prawach.

W przypadku potwierdzenia nieuiszczenia opłaty elektronicznej zostaje wydana decyzja administracyjna nakładająca karę pieniężną, bądź też w przypadku stwierdzenia, że postępowanie jest bezprzedmiotowe, decyzja umarzająca postępowanie.

Co jeśli zostanie na mnie nałożona kara

Zakończeniem każdej ze spraw jest decyzja administracyjna o nałożeniu kary w wysokości uzależnionej od rodzaju stwierdzonego naruszenia.

Od decyzji służy stronie wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy do Głównego Inspektora Transportu Drogowego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Jeżeli strona nie chce korzystać z wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy może wnieść skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie za pośrednictwem Głównego Inspektora Transportu Drogowego w terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji. Strona może ubiegać się o zwolnienie od obowiązku uiszczenia kosztów sądowych albo przyznanie prawa pomocy. Ponadto strona może zrzec się prawa do wniesienia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Z dniem doręczenia Głównemu Inspektorowi Transportu Drogowego oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do złożenia powyższego wniosku wydana decyzja staje się ostateczna i prawomocna, w tej sytuacji strona traci również prawo zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Ponadto, w przypadku otrzymania decyzji nakładającej karę, ukarany może złożyć wniosek do Głównego Inspektora Transportu Drogowego o umorzenie w całości, albo w części, rozłożenia na raty lub odroczenia terminu spłaty całości lub części należności, z tytułu nałożonej kary administracyjnej.

Podmiot zobowiązany do uiszczenia kary pieniężnej, uiszcza tę karę na właściwy rachunek bankowy w terminie 21 dni od dnia, w którym decyzja w sprawie nałożenia kary stała się ostateczna. Jeżeli kara pieniężna nie zostanie uiszczona wszczęte zostanie postępowania egzekucyjne na podstawie ustawy z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.

{"register":{"columns":[]}}