Nieprawidłowa masa i naciski osi wywrotki
22.08.2022
Blisko 41 ton zamiast przepisowych 34 ważyła ciężarówka przewożąca piach. Wywrotkę zatrzymali do kontroli funkcjonariusze pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Została tymczasowo wycofana z ruchu. Wobec przewoźnika oraz załadowcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne.
W czwartek (18 sierpnia) rano, na ul. Benzynowej w Gdańsku, patrol ITD zatrzymał do kontroli czteroosiową ciężarówkę. Wywrotką należącą do polskiego przedsiębiorcy przewożono piach. Ilość ładunku wskazywała, że pojazd może być przeładowany. Inspektorzy skierowali ciężarówkę do najbliższego punktu kontrolnego w celu sprawdzenia rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi na drogę. Podejrzenia kontrolerów okazały się jak najbardziej trafne. Wywrotka z ładunkiem ważyła 40,8 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Tak duża masa przewożonego piachu spowodowała też przekroczenia dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę o 6,75 t. Naciski wynosiły bowiem 25,75 t zamiast przepisowych 19 t. W tej sytuacji, po przeprowadzonych czynnościach kontrolnych, inspektorzy zakazali kierowcy dalszej jazdy z miejsca kontroli. Mógł kontynuować przewóz dopiero po doprowadzeniu wywrotki do normatywności, czyli po przeładowaniu nadwyżki piachu na inny pojazd. Wobec przewoźnika oraz załadowcy piachu zostaną wszczęte postępowania administracyjne. Przeładowany pojazd ciężarowy nie tylko stanowi zagrożenie na drodze, ale również przyczynia się do szybszej degradacji nawierzchni jezdni – powstania spękań i kolein. Oprócz tego przewóz zbyt dużej ilości ładunku to przejaw nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.