Nieprawidłowy przewóz styrenu i nadtlenku wodoru
27.08.2020
Zestawem ciężarowym bez wymaganych pomarańczowych tablic przewożono niezabezpieczone przed przemieszczeniem się duże pojemniki ze styrenem – ujawnili inspektorzy podkarpackiej Inspekcji Transportu Drogowego. Poważne nieprawidłowości w przewozie nadtlenku wodoru stwierdzili z kolei inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
Ciężarówkę z tzw. ukrytym ADR-em, czyli bez wymaganych pomarańczowych tablic, zatrzymano do rutynowej kontroli we wtorek (25 sierpnia) w pobliżu zjazdu z autostrady A4 w miejscowości Mirocin. Na naczepie znajdowało się 21 pojemników z ciekłym materiałem niebezpiecznym - styrenem (UN 2055). Ładunek nie był w żaden sposób zabezpieczony przed zmianą miejsca położenia podczas jazdy. Na ostrym zakręcie lub w chwili gwałtownego manewru zestawu, pojemniki mogły wypaść z naczepy i uszkodzić się, doprowadzając do wycieku chemikaliów.
Z kolei tego samego dnia patrol ITD z Piły zatrzymał do kontroli ciężarówkę, którą przewożono pojemniki z nadtlenkiem wodoru (UN 2014). W tym przypadku funkcjonariusze wiedzieli, że mają do czynienia z ADR - zestaw był oznakowany pomarańczowymi tablicami. Jednak kontrola zawartości naczepy wykazała kilka poważnych nieprawidłowości transportowych. Opakowania wypełnione chemikaliami nie spełniały warunków umowy ADR. Były wykorzystywane po terminie ich przydatności. Oznakowanie liczby sztuk przesyłek było niewłaściwe lub nie było go w ogóle. Inspektorzy ustali również, że ładunek został przez producenta, będącego jednocześnie nadawcą, nieprawidłowo sklasyfikowany do transportu. Przewożonemu produktowi nadano niewłaściwą klasę szkodliwości.
Za ujawnione nieprawidłowości wobec przewoźników i załadowców wszczęto postępowania administracyjne. Oznacza to, że kary pieniężne grożą nie tylko firmom transportowym, ale również przedsiębiorcom dokonującym załadunku towaru.