Nieprawidłowy transport drewna kominkowego
31.03.2023
Za dużo drewna kominkowego przewożono w naczepie-chłodni podpiętej do ciągnika siodłowego. Zestaw wyposażony był też w zbiorniki paliwa o łącznej pojemności przekraczającej limit określony w umowie ADR. Nieprawidłowości wykazała także kontrola czasu pracy kierowcy – nie przestrzegał on przepisów regulujących odbiór odpoczynków tygodniowych. Serię naruszeń stwierdzili inspektorzy podlaskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W środę (29 marca), na ekspresowej „ósemce” koło Białegostoku inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli ciągnik siodłowy z podpiętą naczepą-chłodnią. Zestawem należącym do firmy litewskiej przewożono drewno kominkowe z Białorusi do Niderlandów. Już na podstawie dokumentu przewozowego wynikało, że ciężarówka jest przeładowana. Potwierdziła to kontrola jej rzeczywistej masy całkowitej i nacisków osi. Zespół pojazdów z ładunkiem ważył ponad 46 t zamiast przepisowych 40 t. Inspektorzy stwierdzili także, że łączna pojemność trzech zbiorników paliwa (dwóch w ciągniku siodłowym i jednego w naczepie) przekracza limit wynikający z zapisów umowy o międzynarodowym przewozie drogowym towarów niebezpiecznych. Z kolei kontrola czasu pracy kierowcy wykazała, że skrócił regularny odpoczynek tygodniowy o 19 godz. i 16 min. oraz przekroczył normę tygodniowego czasu prowadzenia pojazdów o 1 godz. i 57 min.
Inspektorzy wstrzymali nieprawidłowy transport drewna i skierowali zestaw na wyznaczony parking strzeżony. Kierowcę ukarali dwoma mandatami karnymi na kwotę 2 000 zł. Kontrolowany kierowca opłacił mandaty gotówkowe na miejscu kontroli. Za stwierdzone naruszenia przepisów zostaną też wszczęte trzy postępowania administracyjne wobec litewskiego przewoźnika drogowego. Grozi mu kara w łącznej wysokości 21 550 zł.