Niesprawna „gruszka” pełna betonu
02.06.2020
43,5 tony zamiast dopuszczalnych 32 ważyła betoniarka zatrzymana przez patrol mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego na miejskim fragmencie krajowej „dziewiątki” w Radomiu. Przy jednym z kół przeciążonej o 11,5 tony ciężarówki brakowało również nakrętek i urwane były tzw. szpilki. Koło mogło w każdej chwili urwać się podczas jazdy. Z powodu przekroczenia tonażu funkcjonariusze zatrzymali także wywrotkę i samochód dostawczy.
We wtorek (2 czerwca) inspektorzy ITD patrolując ulice Radomia zatrzymali trzy pojazdy z powodu podejrzenia niewłaściwej wagi. Niechlubnym rekordzistą tym razem była czteroosiowa "gruszka" z betonem. Ciężarówka zatrzymana do kontroli na ul. Żółkiewskiego, czyli krajowej "dziewiątce", ważyła z ładunkiem 43,5 tony zamiast dopuszczalnych 32 ton. Tak duży tonaż spowodował także przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej pojazdu na drogę o 10,7 tony (nacisk wynosił 29,7 tony zamiast 19 ton). W trakcie kontroli stanu technicznego betonomieszarki inspektorzy zauważyli niebezpieczną usterkę - przy jednym z kół brakowało nakrętek a tzw. szpilki były urwane. Tak duże przeciążanie auta mogło w każdej chwili doprowadzić do urwania się koła podczas jazdy. Za niszczenie nawierzchni dróg i zły stan techniczny ciężarówki przewoźnikowi grozi w sumie 17 tys. zł kary. Funkcjonariusze ukarali kierowcę mandatem, zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i wstrzymali niewłaściwy przewóz betonu.
Tego samego dnia ten sam patrol ITD zatrzymał w Nowej Woli Gołębiowskiej czteroosiową wywrotkę z nadmiarem ładunku. Ciężarówka ważyła 40,9 tony zamiast dopuszczalnych 34 ton. Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu o 6,9 tony spowodowało również przekroczenie dozwolonego nacisku podwójnej osi napędowej na drogę o 6,5 tony (nacisk wynosił 25,5 tony zamiast 19 ton). W tym przypadku przewoźnikowi grozi 15 tys. zł kary. Kierowca został ukarany mandatem i otrzymał zakaz dalszej jazdy do czasu doprowadzenia auta do wagi zgodnej z przepisami.
Na wagę radomskiej ITD inspektorzy skierowali też samochód dostawczy o DMC do 3,5 tony. Bus z ładunkiem ważył 5,2 tony. Kierującego ukarano mandatem i mógł odjechać z miejsca kontroli drogowej po przeładowaniu nadmiaru towaru na inne auto.