Nocne kontrole wykazały manipulacje
12.06.2023
Dwóch kierowców zapisywało swój czas pracy na kartach należących do innych osób, a dwóch innych używało zmanipulowanych tachografów. Wszyscy zostali zatrzymani przez inspektorów lubuskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Za stosowanie zabronionych praktyk stracili prawa jazdy na najbliższe trzy miesiące. Dwóch kierowców, którzy ingerowali w tachograf oraz licznik przebiegu kilometrów ciężarówek, przekazano do dalszych czynności Policji.
W nocy z niedzieli na poniedziałek (11/12 czerwca), na autostradzie A2, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego przeprowadzili wzmożone kontrole ciężarówek. W trakcie działań skupili uwagę przede wszystkim na prawidłowości rejestrowania czasu pracy kierowców. Skontrolowali czterdzieści pojazdów, stwierdzając cztery przypadki niedozwolonych manipulacji czasem pracy kierowców. Dwóch z nich korzystało w tachografie z kart wystawionych na zupełnie inne osoby. Dwóch kolejnych używało zmanipulowane tachografy.
Jeden z tachografów miał zmodyfikowane oprogramowanie. Z kolei do drugiego podłączone było urządzenie, które umożliwiało kierowcy wyłączenie tachografu w trakcie jazdy. Kierowca uruchamiał je za pomocą pilota zdalnego sterowania. W obu przypadkach tachograf rejestrował rzekomy postój pojazdu i odpoczynek kierowcy podczas jazdy. Każda aktywacja wyłącznika tachografu powodowała, że drogomierz pojazdu nie naliczał wtedy przejechanych kilometrów.
Ciężarówki ze zmanipulowanymi tachografami skierowano do uprawnionych serwisów. Następnie wymontowano z nich urządzenia rejestrujące i zabezpieczono jako dowód w sprawie. Wszystkim czterem kierowcom, inspektorzy zatrzymali prawa jazdy na najbliższe trzy miesiące oraz ukarali ich mandatami karnymi. Kierowców, którzy jednocześnie ingerowali w drogomierz pojazdu, przekazano do dalszych czynności funkcjonariuszom Policji. Nieuprawniona ingerencja w drogomierz pojazdu jest przestępstwem. Kodeks karny przewiduje za to karę pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. Za stwierdzone naruszenia przepisów prawa konsekwencji finansowych mogą spodziewać się również przewoźnicy i osoby zarządzające transportem w przedsiębiorstwach. Wobec nich zostaną wszczęte postępowania administracyjne z ustawy o transporcie drogowym.