Nocne ważenie ciężarówek z szambami koło Lublina
18.07.2023
Ponad 50 ton i niemal 49 ton ważyły dwie ciężarówki z szambami betonowymi. Jedna z nich była niesprawna technicznie – wyciekał olej hydrauliczny i napędowy. Nie zgadzał się także czas pracy jednego z kierowców. Naruszenia obowiązujących przepisów prawa, stwierdzili funkcjonariusze lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W nocy z niedzieli na poniedziałek (16/17 lipca), na ekspresowej „dwunastce” w okolicach Lublina, inspektorzy Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali do kontroli dwie ciężarówki przewożące za dużo zbiorników betonowych. Jechały z okolic Radomia do Chełma oraz Zamościa. Powodem interwencji było podejrzenie przekroczenia dozwolonego tonażu i nacisków osi na drogę.
Pierwszy zespół pojazdów ważył 50,5 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Drugi był nieco „lżejszy” - ważył 48,7 t zamiast przepisowych 40 t. Za duża masa przewożonego ładunku spowodowała przekroczenia nacisków podwójnej osi napędowej jednego z samochodów ciężarowych na drogę oraz przekroczenia nacisków osi przyczepy drugiego zespołu pojazdów.
Nieprawidłowy tonaż i naciski osi, to nie wszystkie stwierdzone naruszenia przepisów prawa podczas kontroli. Jedna z ciężarówek została wykluczona z ruchu drogowego z powodu niebezpiecznej usterki. Z zamontowanego z tyłu pojazdu żurawia (HDS) wyciekał olej hydrauliczny. Nieszczelny był też jeden ze zbiorników paliwa – wyciekał z niego olej napędowy. Oprócz tego jeden z kierowców nie stosował się do limitów czasu pracy. Stwierdzono skrócenie dziennego okresu odpoczynku.
Oba transporty szamb zostały wstrzymane do momentu usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości. Inspektorzy ukarali kierowców mandatami w łącznej wysokości 1000 zł. Wobec przewoźników będą wszczęte postępowania administracyjne na sumę 33 000 zł. Oprócz tego, funkcjonariusze zatrzymali dowód rejestracyjny niesprawnego technicznie samochodu ciężarowego.