Nowoczesna i coraz skuteczniejsza Inspekcja Transportu Drogowego
29.09.2023
74 furgony, 16 Mobilnych Jednostek Diagnostycznych i 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów trafiły już do wszystkich Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego. Zakończył się jeden z największych w historii ITD projektów wzmocnienia potencjału kontrolnego formacji.
Nowoczesny, zaawansowany technicznie i unikatowy w skali kraju sprzęt jest wykorzystywany w trakcie kontroli transportu ciężkiego. Trafił w szeregi 16 Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego.
Realizacja projektu – i wyposażenie inspektorów w specjalistyczny sprzęt kontrolny – unowocześniła formację, wzmocniła jej możliwości oraz wpłynęła na efektywność i jeszcze większą dokładność prowadzonych działań. Inspekcja dziś to nowoczesna formacja, która dzięki zaangażowaniu i wiedzy inspektorów, przy wsparciu profesjonalnego sprzętu, którym nie dysponują inne formacje, realnie wpływa na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego, ograniczenie występowania niepożądanych zjawisk w transporcie ciężkim i jednocześnie chroni polski rynek transportowy, kształtując warunki dla uczciwej konkurencji
– ocenia Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.
W ramach zakończonego właśnie projektu „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” w latach 2019-2023 ITD wzbogaciła się o 64 specjalistyczne zestawy do kontroli pojazdów i tachografów, 74 nowoczesne furgony oraz 16 Mobilnych Jednostek Diagnostycznych.
Przekłada się to na wymianę leciwego sprzętu na nowoczesny, który daje nam szereg nowych możliwości. Wzmocnienie potencjału to także kadra, która w większej liczbie zasiliła nasze szeregi, a dzięki temu prowadzimy skuteczniejsze i bardziej zdywersyfikowane kontrole
– zauważa Małopolski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Paweł Kucharczyk.
Furgony są wyposażone m.in. w przenośne wagi samochodowe, testery diagnostyczne, sonometry, dymomierze, kamery endoskopowe.
Inspektorzy dokładniej weryfikują stan techniczny, czy wagę pojazdów. Szczegółowe kontrole możemy przeprowadzić w warunkach drogowych. Obok wiedzy i doświadczenia inspektorów, nowoczesny sprzęt jest kluczowy w zapewnieniu wyższego poziomu bezpieczeństwa na drogach, ale również poprzez np. wycofywanie z ruchu najbardziej wyeksploatowanych pojazdów, ochronę środowiska naturalnego, czy ochronę infrastruktury drogowej
– podkreśla Zbigniew Kapciak, z-ca Mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Mobilne Jednostki Diagnostyczne – sprzęt, którym dysponuje tylko ITD – zostały „skrojone” na potrzeby formacji. Funkcjonalność MJD została dostosowana do wymogów i zakresu działalności Inspekcji. Nie jest to rozwiązanie dostępne standardowo na rynku. Są to w pełni zautomatyzowane urządzenia. Każda z Mobilnych Jednostek Diagnostycznych posiada m.in. rolki, szarpaki hydrauliczne, dymomierze, analizatory spalin i szereg innych urządzeń pomiarowo-kontrolnych. Skuteczność ich wykorzystania jest bardzo wysoka. W ciągu pierwszych 8 miesięcy tego roku z ich wykorzystaniem przeprowadzono kontrolę 2694 pojazdów, które zakończyły się zatrzymaniem 1785 dowodów rejestracyjnych (66,25% wszystkich kontroli z użyciem MJD), a w 576 przypadkach, po stwierdzeniu poważnych usterek, wydaniem zakazów dalszej jazdy (21,38% wszystkich kontroli MJD).
Mobilne Jednostki Diagnostyczne to nasza wizytówka. Stacja na Śląsku nie stoi na parkingu, jest niemal każdego dnia w użyciu. Kontrolujemy nią zarówno autobusy, jak i samochody ciężarowe oraz busy. Umożliwia przeprowadzenie bardzo dokładnej kontroli stanu technicznego. Dzięki niej żadne podejrzenie czy wątpliwość nie pozostają bez weryfikacji. Możemy z łatwością sprawdzić zawieszenie, układ kierowniczy, hamulcowy – w tym zakresie wykrywamy najwięcej usterek. Sprzęt przeniósł naszą pracę do innej epoki
– podkreśla Śląski Wojewódzki Inspektor Transportu Drogowego Anna Sokołowska-Olesik.
Projekt „Wzmocnienie potencjału Inspekcji Transportu Drogowego” w 85 proc. został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Budżet projektu to ponad 66,7 mln zł.