O BRD na Forum Ekonomicznym w Karpaczu
08.09.2022
Polskie drogi – bezpieczne czy niebezpieczne? – na to pytanie odpowiadali eksperci panelu dyskusyjnego, który odbył się w trakcie XXXI Forum Ekonomicznego w Karpaczu. O stanie bezpieczeństwa na drogach, skuteczności zaostrzonych przepisów, wpływie rozwoju infrastruktury na brd mówili Wiceminister Infrastruktury Rafał Weber, Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur, Dyrektor Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Konrad Romik oraz Dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego Marcin Ślęzak.
Nowoczesna infrastruktura drogowa, zmiany legislacyjne, działalność kontrolna służb, w tym Inspekcji Transportu Drogowego – to czynniki, które wpływają na poprawę bezpieczeństwa na polskich drogach. Eksperci uczestniczący w panelu dyskusyjnym, ocenili że podejmowane, interdyscyplinarne działania, przynoszą efekty.
Zaostrzenie przepisów i wyższe kary wpływają na zmianę zachowania kierowców, wyhamowanie prędkości i uspokojenie ruchu. Obserwujemy to od początku roku, a więc momentu, kiedy po wielu latach, zmieniono taryfikator i podniesiono wysokość kar. Liczba rejestrowanych przez system CANARD naruszeń spadła i to zdecydowanie. Jest to też dla nas kolejny sygnał, że warto rozbudowywać system fotoradarowy - i to robimy. Trwa proces rozbudowy i modernizacji systemu. Jest to też odpowiedź na społeczne oczekiwania
– podkreślił Szef ITD Alvin Gajadhur.
Zwrócono również uwagę, że jednym z istotnych elementów kształtujących bezpieczeństwo na drogach, jest edukacja.
Przedsięwzięcia edukacyjno-informacyjne są uzupełnieniem działań kontrolnych i realizujemy je równolegle. Projektami edukacyjnymi i informacyjnymi staramy się obejmować coraz większy krąg odbiorców. Zasad brd uczymy najmłodszych, przypominamy kierowcom zawodowym o przepisach i dobrych praktykach w transporcie drogowym, a w ostatnim czasie o bezpieczeństwie w ruchu drogowym rozmawiamy też z seniorami - niestety coraz liczniejszą grupą ofiar śmiertelnych wypadków drogowych
– mówił Alvin Gajadhur.
W trakcie dyskusji mówiono o prowadzonych inwestycjach drogowych, rozwiązaniach inżynieryjnych, o planowanych zmianach legislacyjnych, kosztach społecznych wypadków drogowych – które dziś, dzięki poprawie stanu bezpieczeństwa, są zdecydowanie niższe oraz o dalszych planach działań podejmowanych na rzecz brd.