O dziesięć ton za dużo
24.11.2022
Wywrotkę przewożącą zdecydowanie za dużo piachu skierowali na przenośne wagi inspektorzy z mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego. Niewłaściwy tonaż spowodował również znaczne przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę. Za ciężka wywrotka nie mogła odjechać z miejsca kontroli. Konieczne było przeładowanie nadwyżki piachu na inny pojazd. Wobec przewoźnika oraz załadowcy zostaną wszczęte postępowania administracyjne.
We wtorek (22 listopada), na ekspresowej „ósemce” w pobliżu Ostrowi Mazowieckiej, patrol ITD zatrzymał do kontroli wywrotkę przewożącą piach z okolicznej kopalni. Ilość ładunku wystającego poza wysokość burt i ugięte mocno opony na tylnych osiach wskazywały, że ciężarówka może być znacznie przeładowana. Inspektorzy skierowali pojazd do najbliższego punktu kontrolnego, gdzie mogli zweryfikować jego rzeczywistą masę całkowitą i naciski osi na drogę. Wywrotka z ładunkiem ważyła 42,15 t zamiast dopuszczalnych 32 t. Zbyt duża ilość przewożonego piachu spowodowała też przekroczenie dopuszczalnych nacisków osi o 7,25 t. Podwójna oś napędowa pojazdu wywierała na drogę naciski o masie 25,15 t zamiast 18 t.
Tak przeładowana ciężarówka nie mogła odjechać z miejsca kontroli drogowej. Kierowcy zakazano dalszej jazdy do czasu przeładowania nadwyżki piachu na inny pojazd. Za stwierdzone naruszenia zostaną wszczęte postępowanie administracyjne wobec przewoźnika drogowego oraz załadowcy. Przedsiębiorcom grożą wysokie kary pieniężne.