O sprawach transportu na wideokonferencji z przewoźnikami
23.09.2020
Zapisy pakietu mobilności, odprawy ciężarówek na wschodniej granicy państwa, współpraca międzynarodowa i działania Inspekcji Transportu Drogowego w czasie pandemii koronawirusa – to główne tematy dzisiejszej wideokonferencji z przedstawicielami stowarzyszeń przewoźników. Spotkanie Społecznej Rady Konsultacyjnej, w którym uczestniczyli przedstawiciele GITD, Ministerstwa Infrastruktury, Krajowej Administracji Skarbowej oraz przewoźnicy, zorganizował Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Część przepisów tzw. pakietu mobilności weszła w życie 20 sierpnia i nie pozostają one bez wpływu na funkcjonowanie branży transportowej oraz działania służb kontroli transportu drogowego.
- Zorganizowaliśmy wideokonferencję z wojewódzkimi inspektorami transportu drogowego w sprawie jednakowej interpretacji nowych zapisów. W trakcie spotkania online ze stowarzyszeniami przewoźników oraz udziałem przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, pracownicy GITD omówili najistotniejsze aspekty zgłoszone przez stronę społeczną - powiedział Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Szef ITD zapewnił również przewoźników, że jest w stałym kontakcie ze Strażą Graniczną oraz Krajową Administracją Skarbową w sprawie płynności odpraw ciężarówek na wschodniej granicy państwa. Wspomniał również o bieżącej działalności kontrolnej ITD i zaangażowaniu inspektorów w zadania związane z pandemią koronawirusa.
Pełniąca obowiązki z-ca Głównego Inspektora Transportu Drogowego Joanna Smolińska odniosła się też do sytuacji związanej panującą pandemią, dziękując przewoźnikom za dostosowanie do zasad funkcjonowania Biura Transportu Międzynarodowego. Mówiąc o prowadzonych już pracach dotyczących wdrożenia Pakietu Mobilności do krajowych przepisów podkreśliła, jak bardzo ważne jest zdanie i doświadczenie przewoźników w kwestii kształtowania ostatecznych zapisów nowych regulacji prawnych.
O aktualnej współpracy międzynarodowej ITD ze służbami kontrolnymi, które zrzeszone są w organizacji Euro Contrôle Route oraz kwestiach związanych z przekazaniem uwag do pakietu mobilności poinformowała dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Urszula Nowinowska.
W trakcie spotkania przedstawiciele Biura Transportu Międzynarodowego odpowiedzieli na pytania dotyczące wydawania nowych licencji transportowych pod kątem kontroli zdolności finansowej podmiotów i posiadania dokumentów potwierdzających tytuł prawny do nieruchomości pod bazę transportową. Z kolei uczestniczący w wideokonferencji przedstawiciele Krajowej Administracji Skarbowej odpowiadali na pytania związane z poborem opłat drogowych.