W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie działań w ramach akcji „Bezpieczny autokar – ferie 2023”

27.02.2023

To były intensywne ferie dla inspektorów Inspekcji Transportu Drogowego. Skontrolowali blisko 2 razy więcej autokarów niż podczas ubiegłorocznych działań. W zdecydowanej większości przypadków pojazdy były w dobrym stanie i kontrole nie wykazały zaniedbań. W tym roku kontroli zakończonych zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego było najmniej na przestrzeni ostatnich 8 lat.

„Bezpieczny autokar - ferie 2023”

Już od 20 lat podczas akcji „Bezpieczny Autokar” kontrolowane są pojazdy, którymi dzieci i młodzież udają się na zorganizowany wypoczynek. W tym roku Inspekcja Transportu Drogowego wzmożone działania kontrolne zainaugurowała 14 stycznia – wraz z pierwszymi wyjazdami na ferie zimowe. W każdym kolejnym tygodniu szczegółowe kontrole pojazdów i kierowców były prowadzone zgodnie z harmonogramem tegorocznych ferii. W regionach popularnych pod względem zimowych pobytów, zintensyfikowane działania trwały przez cały czas zimowej przerwy w nauce. Akcja „Bezpieczny autokar – ferie 2023” trwała do 26 lutego i zakończyła się wraz z końcem ferii uczniów z ostatnich województw.

W tym roku sprawdziliśmy najwięcej autokarów podczas ferii zimowych od 8 lat. Co ważne, zatrzymaliśmy najmniej dowodów rejestracyjnych od 2015 roku. Cieszy nas to, że ten stan techniczny autokarów przewożących dzieci i młodzież na wypoczynek zimowy jest coraz lepszy

– podsumował kontrole Główny Inspektor Transportu Drogowego Alvin Gajadhur.

Pojazdy i ich kierowców sprawdzano w specjalnie przygotowanych punktach kontroli, w miejscach wyjazdu zorganizowanych grup na zimowy wypoczynek, a także na głównych szlakach komunikacyjnych. W przypadku autokarów weryfikowano szczególnie stan układów bezpośrednio odpowiadających za bezpieczną jazdę, tj. hamulcowego i kierowniczego oraz ogumienie i oświetlenie pojazdów. Natomiast kontrole kierowców polegały zwłaszcza na sprawdzeniu czasu pracy i stanu psychofizycznego. Inspektorzy kontrolowali także uprawnienia do prowadzenia pojazdów.

Stan autokarów coraz lepszy

W trakcie tegorocznych ferii skontrolowano 1421 autokarów, z czego 1346 należało do przewoźników krajowych, a 75 – do zagranicznych. To niemal dwukrotnie więcej przeprowadzonych kontroli w porównaniu z ubiegłoroczną zimową akcją, w trakcie której było ich w sumie 775. Bilans działań w ramach akcji „Bezpieczny autokar – ferie 2023” to m.in. 142 nałożone mandaty karne i 36 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych. 9 pojazdów otrzymało zakaz dalszej jazdy. W 1 przypadku – na okres 3 miesięcy – zostało zatrzymane prawo jazdy za brak rejestrowania na wykresówce wymaganych danych. Na szczęście, nie było ani jednego przypadku nietrzeźwego kierowcy.

Zdecydowana większość autokarów zatrzymanych do kontroli była więc w dobrym stanie technicznym. Zastrzeżenia inspektorów najczęściej dotyczyły niesprawnego układu hamulcowego, zużytego bieżnika opon, niesprawnych świateł, czy wycieku płynu eksploatacyjnego.

Każda nieprawidłowość stwierdzona w trakcie kontroli to problem nie tylko dla przewoźników, odpowiedzialnych za należyty stan pojazdu i zobowiązanych do zapewnienia bezpiecznego przejazdu autokarem. Konieczność podstawienia kolejnego, tym razem już sprawnego autokaru, czy wymiany kierowcy to także niepotrzebny stres i skomplikowanie ustalonego wcześniej co do szczegółów, wyjazdu dzieci i młodzieży na wypoczynek. Dowodem na to jest m.in. przypadek autokarów skontrolowanych przez inspektorów z WITD w Szczecinie – przyczyną zakazu dalszej jazdy były usterki układu pneumatycznego i oświetlenia. Wycieki płynów eksploatacyjnych, uszkodzone pasy bezpieczeństwa i kilka innych usterek, skutkujących zakazem dalszej jazdy, zachodniopomorscy inspektorzy stwierdzili np. w autokarze, którym wieziono dzieci do teatru. Także wycieki płynów eksploatacyjnych, czy nadmierny ubytek powietrza z układu pneumatycznego uniemożliwiły młodzieży ze Śląska podróż pojazdami skontrolowanymi przez inspektorów z WITD Katowice. Poza tym nieprawidłowości związane z czasem pracy i rejestrowaniem aktywności przez kierowców wykazali m.in. dolnośląscy i świętokrzyscy inspektorzy. Jednym z autokarów młodzież jechała na szkolną wycieczkę, innym – na rozgrywki sportowe.

{"register":{"columns":[]}}