Podsumowanie wakacyjnych działań ITD
01.09.2021
Kontrole autokarów, pojazdów ciężarowych i prędkości – to główne kierunki działań prowadzonych przez Inspekcję Transportu Drogowego w trakcie wakacji. Bilans kontroli to m.in. blisko 27 tys. kontroli drogowych pojazdów ciężkich, 260 tys. naruszeń zarejestrowanych w systemie fotoradarowym i niemal 1,8 tys. sprawdzonych autokarów wycieczkowych.
Więcej skontrolowanych autokarów wycieczkowych
Pierwsze kontrole autokarów wycieczkowych przeprowadzono tuż po zakończeniu roku szkolnego. Działania prowadzono przez cały okres wakacyjny, w punktach kontroli, miejscach odjazdu autokarów i na trasach. Inspektorzy sprawdzili 1768 autokarów. Kontrolowano przede wszystkim autokary, którymi na wakacyjny wypoczynek podróżowali najmłodsi.
Kontrole prowadzone w ramach akcji "Bezpieczny Autokar" mają przede wszystkim zapewnić bezpieczeństwo najmłodszym jadącym na wakacyjny wypoczynek. Mają zminimalizować ryzyko podróży niesprawnymi technicznie pojazdami, czy z przemęczonymi lub nieposiadającymi odpowiednich kwalifikacji kierowcami. W trakcie tegorocznych wakacji, ze względu na stwierdzone nieprawidłowości w stanie technicznym pojazdów, w niespełna jednym procencie przypadków inspektorzy wydali zakazy dalszej jazdy, a w nieco ponad trzech procentach przypadków zatrzymano dowody rejestracyjne - wylicza Alvin Gajadhur, Główny Inspektor Transportu Drogowego.
Wyniki kontroli to 57 zatrzymanych dowodów rejestracyjnych, 14 pojazdów niedopuszczonych do dalszej jazdy oraz nałożonych 288 mandatów karnych. Stwierdzano m.in. przypadki wysyłania w trasę autokarów bez aktualnych badań technicznych, z usterkami układu hamulcowego, wyciekami płynów eksploatacyjnych, nadmiernie zużytym ogumieniem, czy skorodowanymi elementami układu nośnego pojazdu. Przykładowo, w połowie lipca inspektorzy ITD z Łodzi zatrzymali do kontroli drogowej autobus polskiego przewoźnika, którym do Torunia podróżowały dzieci z Nadarzyna. Ważność badania technicznego autokaru upłynęła marcu. Również w lipcu w jednej z podwrocławskich miejscowości, inspektorzy dolnośląskiej ITD skontrolowali autokar, którym miała podróżować grupa zuchów i harcerzy do Białego Brzegu. Inspektorzy stwierdzili, że autobus ma poważną usterkę hamulców. Zatrzymano dowód rejestracyjny autokaru i wydano kierowcy zakaz dalszej jazdy z miejsca kontroli.
W trakcie tegorocznych wakacji inspektorzy skontrolowali o ponad 600 autokarów więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku, ze względu na trwającą pandemię i mniejszy ruch autokarowy, sprawdzono 1155 pojazdów. Kontrole zakończyły się wtedy 6 zakazami dalszej jazdy, a w 36 przypadkach zatrzymaniem dowodów rejestracyjnych. W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami inspektorzy nałożyli 161 mandatów karnych. Zarówno w tym, jak i w ubiegłym roku, nie stwierdzono przypadków prowadzenia autokarów turystycznych przez nietrzeźwych kierowców.
Niemal 260 tys. przypadków niestosowania się do ograniczeń prędkości
W trakcie wakacji inspektorzy CANARD, w najniebezpieczniejszych miejscach prowadzili kontrole prędkości z wykorzystaniem mobilnych urządzeń rejestrujących oraz sieci fotoradarowej. Zarejestrowano 259,6 tys. przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości. Najwięcej przekroczeń prędkości zarejestrował fotoradar w Warszawie, wykonujący pomiary przy ul. Spacerowej - 1,9 tys. naruszeń. Kierowcy przekraczali prędkość średnio o 28 km/h, ale byli też niechlubni rekordziści. Z prędkością 136 km/h w obszarze niezabudowanym jechał kierowca, którego samochód zarejestrował fotoradar w pobliżu Lublińca. Z kolei w miejscowości Załuzie fotoradar zarejestrował samochód, którego kierowca miał na liczniku 110 km/h - przekroczył ponad dwukrotnie dozwoloną prędkość. Z niewiele mniejszą prędkością - 108 km/h w obszarze zabudowanym - poruszał się pojazd w miejscowości Stopnica. W większości - 95 proc. przypadków - sprawcami naruszeń byli kierujący samochodami osobowymi.
Ciężki transport pod kontrolą
Stan techniczny pojazdów, trzeźwość kierowców i ich czas pracy, wagę pojazdów oraz stosowanie się kierujących do wakacyjnych ograniczeń w ruchu - m.in. te aspekty weryfikowali inspektorzy ITD w trakcie kontroli pojazdów ciężkich. Czynności prowadzono w ramach rutynowych kontroli, jak i działań o charakterze akcyjnym. Prowadzono np. cykliczne kontrole trzeźwości w ramach akcji "Trzeźwy poranek", czy kontrole w komunikacji zbiorowej.
Od początku wakacji inspektorzy ITD przeprowadzili 26,9 tys. kontroli drogowych ciężarówek, samochodów dostawczych i pojazdów transportu publicznego. 46 proc. kontroli dotyczyło zagranicznych przewoźników.
Kontrole prowadzone przez inspektorów są wieloaspektowe, a ze względu na ich wiedzę i doświadczenie oraz coraz nowocześniejszy sprzęt kontrolny, którym dysponują, są coraz bardziej szczegółowe. Ograniczenie ruchu niesprawnych pojazdów, czy przypadków stosowania niedozwolonych praktyk w transporcie drogowym - jak manipulacji w tachografach, fałszowania czasu pracy - odgrywa kluczową rolę w podniesieniu poziomu bezpieczeństwa w transporcie. Jedną z najczęstszych ujawnianych nieprawidłowości jest nieprzestrzeganie przez kierowców dopuszczalnego czasu prowadzenia pojazdów oraz obowiązkowych przerw i odpoczynków - to ponad 51 proc. wszystkich naruszeń stwierdzonych w czasie tegorocznych wakacji - mówi Szef ITD Alvin Gajadhur.
Ponad 34 proc. stwierdzonych w lipcu i sierpniu naruszeń dotyczyło nieprawidłowego używania urządzeń rejestrujących. Natomiast kontrola stanu technicznego pojazdów zakończyła się m.in. zatrzymaniem ponad 1,8 tys. dowodów rejestracyjnych.