W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Polski transport w obliczu Brexit

24.09.2019

Według danych GUS za rok 2017, sektor transportu wygenerował w Polsce 5,8% PKB. Wykonujemy 18 % całkowitej wartości tonokilometrów w Unii Europejskiej i aż 40% kabotażu. Polscy przewoźnicy międzynarodowi dysponują nowoczesną flotą a świadczyć mogą o tym np. dane Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego wskazujące, że w 2017 r. 77% pojazdów ciężarowych z Polski posiadało normę emisji spalin Euro5 lub Euro6. Polska jawi się zatem jako transportowe imperium Europy.

Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej jest dla polskich firm transportowych siódmym krajem pod względem przewiezionej masy eksportowanych towarów i czwartym pod względem wykonanej pracy przewozowej, Brexit może stanowić wieloaspektowe wyzwanie. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom branży oraz na wniosek Społecznej Rady Konsultacyjnej przy GITD, 19 i 20 września br. Urszula Nowinowska, dyrektor Gabinetu Głównego Inspektora Transportu Drogowego pełniąca funkcję Prezydenta Euro Contrôle Routeoraz Zbigniew Kapciak, zastępca mazowieckiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego wzięli udział w spotkaniach zorganizowanych w brytyjskim ministerstwie ds. transportu Great Minister House, konsulacie RP oraz Ambasadzie Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie. Podczas wizyty omówiono wyzwania stojące przed polską branżą transportu drogowego wobec nowego porządku prawnego związanego z wyjściem Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej. Stronie brytyjskiej przedstawiono pytania oraz zagadnienia uzgodnione i przekazane przez stronę społeczną dotyczące zasad wykonywania przewozów rzeczy i osób w sytuacji bezumownego Brexitu. Kierownictwo departamentów odpowiedzialnych za Road Safety, Standards and Services (DfT), EU Exit; DVSA - Enforcement Policy ustosunkowało się do większości zagadnień wskazując wielokrotnie na potrzebę posiadania i przygotowania kierowców wykonujących przewóz rzeczy i osób, wymaganych dokumentów po 31 października br. Ponadto, strona brytyjska zorganizowała kontrole drogowe w centrum Londynu, nakierunkowane na weryfikowanie stanu technicznego pojazdów ciężarowych oraz sposobu wykrywania manipulacji w tachografach oraz układach oczyszczania spalin SCR.

O dotychczasowej sytuacji polskich obywateli związanych z branżą transportu drogowego, doświadczeniach konsularnych oraz scenariuszach zakładających umowny i bezumowny Brexit delegowani rozmawiali z Panem Arkadym Rzegockim Ambasadorem Rzeczypospolitej Polskiej w Londynie, Panem Mateuszem Stąsiek Konsulem Generalnym RP, Panem Andrzejem Krężel kierującym Wydziałem Ekonomicznym oraz Panią Martyną Lesica konsulem, zajmującym się w ramach WK kwestiami związanymi z Brexitem. Zarówno Ambasador RP jak i podlegające mu służby, wyraziły gotowość do współpracy w ramach wsparcia Inspekcji Transportu Drogowego na wypadek konieczności udzielenia informacji dla polskiej branży transportu drogowego w przyszłości oraz m.in. podczas okresu przejściowego Brexit.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}