Polsko-niemieckie specjalistyczne kontrole drogowe w ramach współpracy dwustronnej
17.09.2024
Jednym z głównych tematów rozmów była wymiana doświadczeń na temat sprzętu kontrolnego używanego przez służby obu krajów oraz rozwój technologii w zakresie nadzoru nad transportem drogowym. Obie strony przedstawiły swoje doświadczenia w dziedzinie monitoringu i kontroli międzynarodowych przewozów drogowych, z uwzględnieniem najnowszych technologii stosowanych w celu podniesienia efektywności działań kontrolnych.
We wtorek (17 września) w Polsko-Niemieckim Centrum Współpracy Służb Granicznych, Policyjnych i Celnych w Świecku odbyło się spotkanie dwustronne pomiędzy Głównym Inspektorem Transportu Drogowego Arturem Czapiewskim a Prezydentem niemieckiego Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BALM) Christianem Hoffmannem. Spotkanie było okazją do omówienia kluczowych kwestii związanych z nadzorem nad transportem drogowym, a także możliwości dalszej współpracy obu instytucji.
Jednym z głównych tematów rozmów była wymiana doświadczeń na temat sprzętu kontrolnego używanego przez służby obu krajów oraz rozwój technologii w zakresie nadzoru nad transportem drogowym. Obie strony przedstawiły swoje doświadczenia w dziedzinie monitoringu i kontroli międzynarodowych przewozów drogowych, z uwzględnieniem najnowszych technologii stosowanych w celu podniesienia efektywności działań kontrolnych.
Dyskusje objęły również temat współpracy w ramach projektów finansowanych ze środków unijnych. Omówiono możliwości realizacji wspólnych inicjatyw mających na celu poprawę bezpieczeństwa na drogach oraz zwalczanie nieuczciwej konkurencji w transporcie drogowym.
Strona polska poinformowała niemieckich partnerów o planowanym wdrożeniu nowych przepisów dotyczących elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie SENT (System Elektronicznego Nadzoru nad Transportem). Nowe przepisy, które wejdą w życie 1 listopada 2024 roku, nałożą na zagranicznych przewoźników, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe towarów, obowiązek rejestracji w systemie SENT. Przepisy te obejmą przewoźników spoza UE, Konfederacji Szwajcarskiej i państw członkowskich EFTA, natomiast od 1 stycznia 2025 roku obowiązek ten będzie dotyczył także przewoźników z państw członkowskich UE.
Nowe regulacje mają na celu skuteczniejsze monitorowanie międzynarodowych przewozów drogowych, eliminację przypadków nieuczciwej konkurencji oraz wzmocnienie ochrony polskich przewoźników drogowych.
Po spotkaniu uczestnicy udali się na punkt kontrolny A2 MOP Gnilec, gdzie przeprowadzone zostały wspólne kontrole drogowe. Była to doskonała okazja do wymiany doświadczeń oraz prezentacji zaawansowanego sprzętu kontrolnego używanego przez służby obu krajów. Inspektorzy skupili się na badaniu stanu technicznego pojazdów, kontrolach nacisku na osie oraz analizie czasu pracy kierowców. W wyniku przeprowadzonych 14 kontroli zatrzymano 5 dowodów rejestracyjnych, wszczęto 4 postępowania administracyjne oraz wystawiono 6 mandatów karnych.
W działaniach kontrolnych wzięli udział inspektorzy z Brandenburgii, Saksonii oraz lubuskiego i zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego (WITD), a także przedstawiciele Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej oraz Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.
Spotkanie i wspólne kontrole podkreśliły silne zaangażowanie obu stron w intensyfikację współpracy transgranicznej, szczególnie w obszarze poprawy bezpieczeństwa na drogach oraz nadzoru nad międzynarodowym transportem towarów. Zarówno polskie, jak i niemieckie służby zadeklarowały kontynuację wspólnych działań kontrolnych w przyszłości, z naciskiem na podnoszenie standardów bezpieczeństwa i eliminację nieprawidłowości w międzynarodowym transporcie drogowym.