W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ponad 78-tonowy gabaryt na wagach ITD

10.08.2022

Ciężarówka przewożąca maszynę budowlaną znacznie przekraczała dopuszczalne normy dotyczące masy całkowitej, nacisków osi oraz długości i szerokości. Co prawda kierowca okazał zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych, ale było ono niewłaściwe. Ponad 78-tonowy zestaw został skierowany na wyznaczony parking strzeżony przez inspektorów pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Wobec przewoźnika wszczęto postępowanie administracyjne.

Od lewej strony: zatrzymany do kontroli drogowej nienormatywny zestaw ciężarowy z maszyną budowlaną stoi w punkcie kontrolnym koło ekspresowej „siódemki". Obok niego stoi oznakowany furgon pomorskiej ITD, z którego wychodzi umundurowany inspektor ITD.

We wtorek (9 sierpnia), na ekspresowej „siódemce” koło Gdańska, patrol ITD zatrzymał do kontroli ciężarówkę wyróżniającą się spośród innych dużymi wymiarami. Zestawem należącym do polskiego przedsiębiorcy przewożono tzw. palownicę gąsienicową. Już na pierwszy rzut oka zespół pojazdów był nienormatywny, więc inspektorzy postanowili sprawdzić czy przewóz wykonywany jest zgodnie z przepisami. Ciężarówka z ładunkiem ważyła 78,3 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Kierowca okazał zezwolenie kategorii IV na przejazd pojazdu nienormatywnego, ale było ono niewystarczające. Okazane zezwolenie uprawniało przewoźnika do wykonywania przewozu nienormatywnego pojazdem ważącym nie więcej niż 60 t. Niespełnione były również inne warunki zezwolenia kat. IV. Naciski potrójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 34 t zamiast 24 t. Z kolei naciski potrójnej osi nienapędowej naczepy niskopodwoziowej przekraczały dozwoloną wartość o 13,95 t (naciski wynosiły 37,95 t zamiast 24 t). Zestaw z ładunkiem był również za długi o 4,18 m i za szeroki o 45 cm. W tym przypadku transport powinien odbywać się na podstawie zezwolenia kat. V i być zabezpieczany na trasie przejazdu przez co najmniej jeden pojazd pilotujący. Gdy inspektorzy zatrzymywali ciężarówkę do kontroli, jechała ona bez wymaganego pilotażu. Ostatecznie, po kontroli ITD, nieprawidłowy przewóz został wstrzymany. Nienormatywny zespół pojazdów skierowano na wyznaczony parking strzeżony. Odjedzie z niego dopiero po uzyskaniu i okazaniu przez przewoźnika właściwego zezwolenia. Wobec przedsiębiorcy wszczęto postępowanie administracyjne z ustawy o transporcie drogowym i ustawy prawo o ruchu drogowym. Grozi mu wysoka kara pieniężna.

Przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej i nacisków osi pojazdu na drogę ma znaczenie nie tylko dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przejazd kilkudziesięciotonowego pojazdu po nieodpowiedniej trasie może wyrządzić również poważne szkody w infrastrukturze drogowej.

Wideo

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}