Przeciążone wywrotki i laweta z naruszeniami
31.10.2019
Blisko 40 ton zamiast dopuszczalnych 32 ton ważyła jedna z dwóch wywrotek zatrzymanych przez patrol łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego. Z kolei laweta przewożąca dwa walce drogowe była za wysoka i nie miała ważnych badań technicznych. Pęknięcie w oponie tego pojazdu było tak duże, że widać było przez nie naruszoną osnowę i druty.
W środę (30 października) inspektorzy ITD, patrolując łódzkie ulice, zwrócili uwagę na trzy pojazdy - dwie wywrotki z piaskiem i zestaw przewożący na lawecie dwa walce drogowe. Samochody zostały zatrzymane do kontroli i skierowane na najbliższą wagę w celu sprawdzenia rzeczywistej wagi oraz wymiarów.
Jedna z wywrotek o dopuszczalnej masie całkowitej do 32 ton ważyła z ładunkiem blisko 40 ton. Druga z kolei ważyła o ponad 6 ton za dużo. Przekroczone były też normy dopuszczalnego nacisku podwójnej osi napędowej. W pierwszym przypadku o 5,2 tony, a w drugim - o 3,7 tony.
Natomiast zatrzymana do kontroli drogowej laweta z walcami okazała się za wysoka o 14 centymetrów. Pojazd nie posiadał też ważnych badań technicznych, a na jednej oponie przez duże pęknięcie widać było naruszoną osnowę i druty.
Za stwierdzone nieprawidłowości wobec każdego z przewoźników wszczęto postępowanie administracyjne. Za ujawnione przeładownie wywrotek grozi im po 25 tysięcy złotych. Przedsiębiorcy, którego zespół pojazdów był za wysoki grozi 5 tys. zł kary i dodatkowe 2 tys. zł za brak ważnych badań technicznych naczepy. Przeciążone wywrotki zostały doprowadzone do wagi zgodnej z przepisami przed odjazdem z miejsca kontroli ITD. Kierowców ciężarówek ukarano mandatami.