Przekroczone parametry
22.04.2022
O ponad 9 t przeciążony był samochód ciężarowy z przyczepą, skontrolowany przez inspektorów pomorskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Oprócz tego zestaw był za długi, a zamontowane na pojeździe urządzenie dźwigowe miało poważną usterkę. W kolejnym przypadku, inspektorzy z Wielkopolski stwierdzili w naczepie nieprawidłowo umieszczony ładunek, co spowodowało przekroczenie normy nacisku jednej z osi na drogę. Kierowcy pojazdów ciężarowych zostali ukarani mandatami karnymi, a wobec przedsiębiorców wszczęto postępowania administracyjne.
W czwartek (21 kwietnia), inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Gdańsku, na ekspresowej „siódemce”, typowali ciężarówki do szczegółowej kontroli z wykorzystaniem preselekcyjnego systemu ważenia pojazdów. Ich uwagę zwrócił zespół pojazdów, którym przewożone były szamba. W punkcie ważenia ITD potwierdzono, że samochód ciężarowy z przyczepą jest przeładowany. Jego dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o ponad 9 t, podwójna oś napędowa została przeciążona po załadunku o ponad 25%, a długość całkowita pojazdu członowego została przekroczona o prawie 0,5 m. Dodatkowo, inspektorzy mieli też zastrzeżenia do stanu technicznego urządzenia dźwigowego (hydrauliczny dźwig samochodowy) zamontowanego na pojeździe ciągnącym. Układ hydrauliczny urządzenia był uszkodzony. Na miejsce kontroli wezwany został inspektor Urzędu Dozoru Technicznego, który w trybie natychmiastowym wycofał urządzenie z użytku. W związku z tym inspektorzy ITD zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu ciężarowego. Kolejne nieprawidłowości wykazała analiza czasu pracy kierowców. Jeden z kierowców, jadących zespołem pojazdów, w okresie objętym kontrolą prowadził pojazd bez zalogowanej w tachografie karty. Ze względu na przekroczenie tonażu, nadmierną długość oraz zagrożenie dla środowiska, wynikające z wycieku płynu hydraulicznego, zespół pojazdów został skierowany na parking strzeżony. Inspektorzy pomorskiej ITD ukarali kierowców mandatami karnymi, natomiast wobec przewoźnika wszczęte zostaną postępowania administracyjne.
Przekroczenie norm związanych z naciskiem jednej z osi na drogę, w innej ciężarówce, stwierdzili także gnieźnieńscy inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Na drodze krajowej nr 92 w Siedlcu skontrolowali oni zespół pojazdów, którym tranzytem przez Polskę wykonywany był transport z Niderlandów na Litwę. Przyczyną nadmiernego nacisku osi było nieprawidłowe umieszczenie ładunku w naczepie. Nacisk pojedynczej osi napędowej wyniósł 12,16 t, przy normie 11,5 t. Inspektorzy ITD wszczęli wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne. Kierowca mógł kontynuować jazdę po zapłaceniu kaucji i poprawnym rozmieszczeniu ładunku.