Przekroczone parametry wagowe
26.05.2023
Przeładowane pojazdy wycofali z ruchu inspektorzy opolskiej, świętokrzyskiej, wielkopolskiej i lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Jeden z dostawczaków był za ciężki o ponad 3 tony. Stwierdzono też inne naruszenia.
W środę (24 maja), na drodze krajowej nr 46, inspektorzy opolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wytypowali do kontroli, na podstawie wskazań wagi preselekcyjnej, dwa dostawczaki. Kierowcy próbowali jednak uniknąć kontroli, zawracając tuż przed punktem kontrolnym. Po zatrzymaniu przez opolskich inspektorów i sprawdzeniu tonażu pojazdów, okazało się, że dostawczaki ważą o wiele za dużo. Kontrola wykazała przekroczenie maksymalnie dopuszczalnego tonażu w obu pojazdach o 3,35 t i 1,3 t. Inspektorzy ukarali kierowców mandatami karnymi i zakazali dalszej jazdy do czasu usunięcia nieprawidłowości.
Przeładowany był także dostawczak, którego 24 maja, w Piórkowie, zatrzymali do kontroli inspektorzy z opatowskiego oddziału świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego. Z Kielc do Warszawy przewożono nim odpady niebezpieczne – zużyte akumulatory ołowiowe i baterie. Pojazd o dmc 3,5 t wraz z ładunkiem ważył 4,8 t. To jeszcze nie wszystko. Nieprawidłowości wykazały też oględziny stanu technicznego pojazdu. Stwierdzono mocno zużyty bieżnik opon na pierwszej osi i uszkodzone źródło światła stop, a boczne przesuwne drzwi nie były sprawne. Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny pojazdu i zakazali dalszej jazdy oraz poinformowali Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Kielcach o nieprawidłowościach, stwierdzonych w trakcie kontroli.
Tego samego dnia, inspektorzy z konińskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Poznaniu zatrzymali w ciągu dróg krajowych nr 25 i 92 w Koninie, dwa dostawczaki, które także sprawiały wrażenie mocno przeładowanych. Przypuszczenia, że pojazdy ważą za dużo, potwierdziły się w trakcie kontroli. Pojazd, którym wieziono sprzęt AGD, ważył za dużo o 2 t – inspekcyjne wagi wskazały 5,5 t. Natomiast dostawczak załadowany meblami ważył 4,4 t. W obu przypadkach kierowcy zostali ukarani mandatami karnymi. Pojazdy z miejsca kontroli odjechały na lawetach, ze względu na trudności w przeładowaniu przewożonego ładunku.
Dzień wcześniej, na terenie powiatu chełmskiego, inspektorzy lubelskiej Inspekcji Transportu Drogowego sprawdzili wagę 9 dostawczaków. W każdym przypadku stwierdzono przekroczenie dopuszczalnych parametrów wagowych. Inspekcyjne urządzenia wykazały, że pojazdy są za ciężkie o 0,8-1,5 t. Poza tym jeden z pojazdów nie miał aktualnego badania technicznego, a w dwóch przypadkach nie były właściwie zabezpieczone przewożone towary niebezpieczne. Lubelscy inspektorzy nałożyli na kierowców mandaty karne, zatrzymali dowód rejestracyjny i zakazali dalszej jazdy do czasu doprowadzenia pojazdów do stanu optymalnego.