Przeładowana wywrotka na ekspresowej „siódemce”
14.04.2023
39 t zamiast dopuszczalnych 34 t ważyła ciężarówka przewożąca suchy beton. Spory nadmiar ładunku spowodował również przekroczenie dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej na drogę. Nieprawidłowy przewóz materiału budowlanego wstrzymali funkcjonariusze mazowieckiej Inspekcji Transportu Drogowego.
W czwartek (13 kwietnia), na ekspresowej „siódemce” w pobliżu Grójca, patrol Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymał do kontroli czteroosiową wywrotkę z wysokimi burtami. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnego tonażu. Pojazdem był przewożony tzw. suchy beton z okolic Radomia do jednej z miejscowości tuż koło Grójca. Kontrola rzeczywistej masy całkowitej i nacisków ciężarówki tylko potwierdziła, że podsypki cementowo-piaskowej załadowano zdecydowanie za dużo. Wywrotka wraz z ładunkiem ważyła 39 t zamiast dopuszczalnych 34 t. Taka masa ładunku spowodowała także przekroczenie dozwolonych nacisków podwójnej osi napędowej na drogę o 7,7 t. Naciski grupy dwóch osi wynosiły bowiem 26,7 t zamiast 19 t. Przeładowany pojazd jest nie tylko mniej sterowny i wydłuża się jego droga hamowania. Tak duże przekroczenia nacisków osi przyczyniają się również do szybszej degradacji nawierzchni jezdni – powstawania kolein i spękań. Oprócz tego przewóz nadmiernej ilości ładunków jest przejawem nieuczciwej konkurencji na rynku transportowym.
Inspektorzy wstrzymali nieprawidłowy transport do czasu doprowadzenia masy wywrotki i nacisków osi do stanu zgodnego z przepisami prawa. W tym przypadku oznaczało to konieczność podstawienia drugiej ciężarówki na miejsce kontroli i przeładowania na nią nadwyżki suchego betonu. Stwierdzone naruszenia skutkować będą wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika. Kara pieniężna grozi też załadowcy.