Przeładowane ciężarówki na ulicach Krakowa
26.03.2019
Ciężarówki z gruzem i betonem skierowali na wagę małopolscy inspektorzy ITD. Pojazdy przewoziły za dużo ładunku, a zainstalowane w nich tachografy nie miały ważnej legalizacji. Oprócz tego jeden z przewoźników nie posiadał uprawnień do wykonywania transportu drogowego na potrzeby własne.
Pierwszy pojazd zatrzymano na ul. Śliwiaka w Krakowie. 3-osiowa ciężarówka przewoził kontener wypełniony gruzem. Podczas ważenia okazało się, że jej rzeczywista masa całkowita wynosi 30,1 tony. Pojazd był przeładowany o 5,1 tony. O 1,9 tony przekroczony był również dopuszczalny nacisk podwójnej osi napędowej, a o 0,2 tony nacisk pojedynczej osi nie napędowej.
Nie był to jedyny problem skontrolowanego przewoźnika. Okazało się, że przedsiębiorstwo nie posiada wymaganego zezwolenia do wykonywania przewozów drogowych na potrzeby własne. Ponadto tachograf zamontowany w pojeździe nie przeszedł legalizacji w terminie. Ciężarówka trafiła na parking strzeżony, a wobec przedsiębiorcy toczą się postępowania zagrożone karą pieniężną w wysokości 17 tysięcy złotych.
Z kolei na ul. Ks. Józefa inspektorzy zatrzymali do kontroli drogowej 4-osiowy pojazd przewożący beton, który z ładunkiem ważył 32,6 tony, czyli o 0,6 tony za dużo. Rzeczywisty nacisk podwójnej osi napędowej przekraczał o 1,1 tony dopuszczalną normę.
W tym przypadku kierowca również rejestrował czas pracy tachografem bez legalizacji. Wobec przedsiębiorcy toczą się postępowania zagrożone karą w wysokości 3 tysięcy złotych.
Eliminowanie z dróg przeciążonych pojazdów jest jednym z priorytetowych zadań ITD. Ciężarówki przewożące zbyt dużo ładunku przyczyniają do szybszej degradacji nawierzchni dróg i stwarzają zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu.