Przewóz niezgodny z wymogami ADR
08.08.2023
Transport materiałów niebezpiecznych, skontrolowany przez inspektorów łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego, był wykonywany niewłaściwie. Inne niż wymagane opakowania, w których znajdował się materiał, czy brak właściwego zabezpieczenia ładunku to tylko część nieprawidłowości. Przewóz został wstrzymany, a pojazd skierowano na parking strzeżony.
W piątek (4 sierpnia), na ekspresowej „ósemce” w okolicy Tuszyna, inspektorzy z piotrkowskiego oddziału Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Łodzi skontrolowali pojazd ciężarowy, którym m.in. przewożono materiał niebezpieczny – nadtlenki organiczne (UN3107). Oprócz niego, w ładowni ciężarówki znajdował się worek z częściowo przetworzoną soją oraz tekturowe kartony z artykułami przemysłowymi.
Przewóz materiałów niebezpiecznych podlega szczegółowym regulacjom (umowa ADR), dotyczących sposobu transportowania ładunku, jego zabezpieczenia, czy oznakowania. Materiał UN3107, który przewożono ciężarówką, znajdował się w 1000-litrowych pojemnikach, mimo zakazu przewozu go w opakowaniach typu DPPL (duże pojemniki do przewozu luzem). Przewóz tego typu materiału wymaga też zachowania innych rygorów – zabroniony jest kontakt z materiałami łatwopalnymi. I pod tym względem przewóz także był niezgodny z wytycznymi. Ładunek oparty był o drewniane deski – konstrukcję burt ładowni i podparty workiem z soją oraz artykułami zapakowanymi w tekturowe kartony. Co więcej, w dokumencie towarzyszącym przewozowi soi, nadawca zamieścił wpis wskazujący na zakaz przewozu tego produktu wraz z towarami niebezpiecznymi. To jeszcze nie wszystko. Inspektorzy stwierdzili też nieprawidłowości związane z wpisami w dokumencie przewozowym.
Transport wstrzymano, a pojazd został skierowany na parking strzeżony do czasu przeładowania. Wobec przedsiębiorcy wykonującego przewóz, wszczęto postępowania administracyjne.
Umowa ADR określa też m.in. maksymalną pojemność zbiorników paliwa w jednostkach transportowych. Zgodnie z przepisami – nie może być ona większa niż 1500 l.
W piątek (4 sierpnia), na autostradzie A2 w Lądku, inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego z oddziału w Ostrowie Wielkopolskim wytypowali do kontroli zespół pojazdów łotewskiego przewoźnika. Oględziny pojazdu ciężarowego wykazały, że jest on wyposażony w zbiorniki paliwa o pojemności większej niż dopuszczalne 1500 l. Łączna pojemność baków w zatrzymanej jednostce transportowej wynosiła 1680 l (w przypadku ciągnika siodłowego – 1435 l, a w przypadku naczepy 245 l). Inspektorzy wszczęli wobec przewoźnika postępowanie administracyjne.