Przewozy bez zezwolenia zatrzymane
16.03.2022
134 pojazdy skontrolowali inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego w ramach dwudniowej akcji ukierunkowanej na kontrolę zezwoleń na wykonywanie międzynarodowego przewozu rzeczy. Dwóch kierowców okazało zezwolenia wypełnione nieprawidłowo. Kontrola lubelskich inspektorów wykazała podobne zaniedbanie. W innym przypadku uprawnienie do wykonywania przewozów nieważne było od ponad półtora roku. Wobec przewoźników wszczęto postępowania administracyjne.
Dwudniową akcję kontroli zezwoleń na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy przeprowadzili inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Poznaniu. Na wielkopolskich odcinkach A2 i drogi krajowej numer 92 inspektorzy z Gniezna, Poznania, Piły, Leszna i Ostrowa Wlkp. skontrolowali 134 pojazdy. Nieprawidłowo wypełnione zezwolenia okazali, zatrzymani 12 marca, kierowcy ciężarówek z Rosji i Białorusi. Wobec przewoźników inspektorzy wielkopolskiej ITD wszczęli postępowania administracyjne.
Dzień wcześniej (11 marca) odcinek ekspresowej „jedenastki” w pobliżu Poznania patrolowały mobilne jednostki Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej. Z powodu nieopłacenia przejazdu po drogach objętych systemem eTOLL, zatrzymany został samochód ciężarowy polskiego przewoźnika. W trakcie kontroli kierowca okazał m.in. wypis z międzynarodowego zaświadczenia na przewozy na potrzeby własne. Ważny był do 17 lipca 2020 roku. Postępowanie administracyjne wobec przedsiębiorcy prowadzą inspektorzy z leszczyńskiego oddziału Inspekcji Transportu Drogowego.
Z kolei w niedzielę (13 marca) na krajowej „dwójce” w Woroniecu inspektorzy z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie zatrzymali zespół pojazdów. Przewożono nim blisko 20-tonowy ładunek z Włoch do Rosji. Ciężarówka należała do białoruskiej firmy transportowej. W trakcie kontroli kierowca okazał zezwolenie na międzynarodowy przewóz drogowy rzeczy przez Polskę, które nie było w pełni wypełnione. Brakowało numerów rejestracyjnych pojazdu i naczepy. Zgodnie z prawem, żeby dokument uprawniający do wykonania międzynarodowego przewozu drogowego mógł być uznany za ważny, musi zawierać wszystkie konieczne wpisy. Blankiet zezwolenia należy prawidłowo wypełnić najpóźniej przed wjazdem na terytorium kraju, w którym będzie realizowany przewóz. Inspektorzy lubelskiej ITD skierowali ciężarówkę na parking strzeżony. Przewóz mógł być kontynuowany po okazaniu nowego zezwolenia i wpłaceniu kaucji na poczet kary pieniężnej.