Spore przekroczenia wagi
22.07.2022
Kontrole inspektorów świętokrzyskiej i wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego wstrzymały dalszą jazdę mocno przeładowanych pojazdów. Dostawczak ważył o 3,5 t za dużo, a zespół pojazdów dopuszczalną wagę przekroczył aż o 30 t. Konieczny był rozładunek.
W czwartek (21 lipca), na drodze krajowej nr 74 w Piórkowie, inspektorzy świętokrzyskiej Inspekcji Transportu Drogowego skontrolowali pojazd, w którym były przewożone napoje. W trakcie kontroli dokonano m.in. pomiaru wagi pojazdu. Okazało się, że dostawczak waży dwukrotność dopuszczalnej maksymalnej wagi. Jego rzeczywista masa całkowita wynosiła 7 t zamiast maksymalnie 3,5 t. Jazda mogła być kontynuowana po doprowadzeniu pojazdu do normatywnego stanu. Kierowca został ukarany mandatem karnym.
Dwa dni wcześniej, na drodze krajowej nr 32 w Granowie, inspektorzy wielkopolskiej Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali zestaw wieloosiowy. W dwóch kontenerach, przewożonych z Gdyni do Nowej Soli, znajdowały się siodła do pojazdów ciężarowych. Zespół pojazdów ważył aż 70,6 t, zamiast dopuszczalnych 40 t. Przekroczone były także dopuszczalne naciski osi pojazdów, wchodzących w skład zestawu, na drogę. W przypadku podwójnej osi napędowej pomiar wykazał 20 t zamiast 19 t. Natomiast nacisk potrójnej osi nienapędowej zamiast maksymalnie 24 t wynosił 33,4 t. Tak wykonywany transport wymagał zezwolenia kategorii V - na przejazd pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych, a na trasie powinien zabezpieczać go pojazd pilotujący. Ani zezwolenia, ani pojazdu pilotującego nie było. Nieprawidłowo wykonywany przewóz został wstrzymany do czasu rozładowania nadwyżki towaru. Wobec przewoźnika wszczęto postępowania administracyjne zagrożone wysoką karą finansową.