Spotkanie grupy zadaniowej ECR Task Force oraz posiedzenie Komitetu Sterującego ECR w Paryżu
05.01.2018
W dniach 7 - 8 grudnia 2017 r. odbyły się w Paryżu: spotkanie grupy zadaniowej Euro Contrôle Route (ECR) Task Force oraz posiedzenie Komitetu Sterującego ECR.
Na spotkaniu grupy ECR Task Force podjęto działania przygotowawcze pod obrady Komitetu Sterującego ECR. Podsumowano dotychczasowe działania grupy zadaniowej, zgłoszono potrzebę kontynuacji prac grupy, poszerzenia jej zadań o kolejne, m.in. przygotowanie kolejnych modeli finansowych oraz opracowanie regulaminu wewnętrznego ECR-EUWT. Skupiono się na kwestiach ważnych, problematycznych i kontrowersyjnych, tj. scenariuszach finansowych, koordynacji wszystkich etapów przekształcenia ECR w ECR-EUWT oraz przyszłej strategii działania ECR przy uwzględnieniu korzyści płynących z członkostwa w tej strukturze.
W posiedzeniu Komitetu Sterującego ECR uczestniczyli przedstawiciele Belgii, Bułgarii, Francji, Holandii, Luksemburga, Niemiec, Polski, Rumunii, Węgier i Wielkiej Brytanii. W obradach wziął również udział przedstawiciel CESCI - niezależnego węgierskiego think-tanka zapewniającego merytoryczne wsparcie w zakresie współpracy terytorialnej i inicjatyw transgranicznych.
W pierwszej kolejności szczegółowo omówiono procedurę przekształcenia ECR w Europejskie Ugrupowanie Współpracy Terytorialnej (EUWT), która jest przedmiotem pracy specjalnej grupy zadaniowej ECR Task Force. W rezultacie teksty Konwencji i Statutu ECR-EUWT zostały zatwierdzone przez Komitet Sterujący ECR. Uznano również konieczność uzyskania informacji zwrotnej od właściwych organów krajowych w każdym z państw członkowskich ECR o wstępnej aprobacie treści zatwierdzonych dokumentów.
Projekt przekształcenia ECR został zainicjowany 4 lata temu celem ustanowienia stabilniejszej struktury europejskiej ds. transportu. Realizacja powyższej zmiany wymaga również opracowania długofalowej strategii ECR-EUWT przedstawiającej szczegółowe cele i priorytety tejże organizacji na kolejne lata oraz obejmującej wspólnotowy dorobek prawny w zakresie transportu drogowego i zakres planowanych działań.
Kluczową kwestią jest również zatwierdzenie modelu finansowego nowej struktury. Wyróżniono pięć różnych scenariuszy finansowych: równy wkład finansowy, oddelegowanie jednego pracownika do pracy w ECR-EUWT, zróżnicowana składka członkowska (w zależności od ustalonego i zatwierdzonego przez wszystkich kryterium, np. wielkość populacji, liczba wydanych licencji, liczba organów odpowiedzialnych za transport), model oparty na budżecie projektu i udziale darczyńców i model zakładający odpłatne świadczenia ECR-EUWT. W wyniku prowadzonych dyskusji okazało się, że równomierny podział kosztów wydaje się być najbardziej satysfakcjonującym rozwiązaniem dla obecnych na posiedzeniu przedstawicieli krajów członkowskich ECR.
Ponadto, wskazane jest podjęcie decyzji odnośnie wspólnych działań na lata 2018 -2019 oraz określenie uprawnień i obowiązków każdego z członków. Konieczne wydaje się również ustalenie wartości dodanej ECR-EUWT w pierwszych latach jej działalności w stosunku do istniejącej obecnie ECR. Postanowiono jednogłośnie, że specjalna grupa zadaniowa ECR Task Force zajmie się opracowaniem strategii i celów organizacji. Ustalono, że w kwietniu 2018 r. odbędzie się posiedzenie Nadzwyczajnego Komitetu Sterującego ECR, które poprzedzi zwyczajowo zwoływane w czerwcu posiedzenie Komitetu Sterującego ECR.
W kolejnej części posiedzenia przedstawiciel CESCI dokonał w swojej prezentacji przeglądu procesu powołania nowej struktury. Wyjaśnił obecną sytuację oraz nakreślił kolejne działania zmierzające do ustanowienia ECR-EUWT. Na kolejnym posiedzeniu Komitetu Sterującego ECR omawiana będzie kwestia zarejestrowania siedziby w Hadze. Domknięta powinna być również kwestia dokumentów założycielskich ECR-EUWT. Proces przekształcenia ECR powinien zostać zatwierdzony na szczeblu krajowym w każdym z państw członkowskich ECR. Następnie powinno odbyć się pierwsze posiedzenie Zgromadzenia Ogólnego ECR-EUWT, po którym nowa organizacja powinna zostać zarejestrowana.
Na posiedzeniu też omówiono budżet ECR na 2017 r. oraz przedstawiono planowane wydatki na 2018 r. Ponadto, dyskutowano o współpracy ECR z TISPOL. Zastanawiano się nad sformalizowaniem kooperacji w nadchodzących latach. Temat ten zostanie podjęty przez Komitet Wykonawczy ECR. Delegat Generalny ECR dokona oceny dotychczasowej współpracy ECR z TISPOL.
W dniach 8-12 października 2018 r. będą miały miejsce warsztaty dot. manipulacji w urządzeniach rejestrujących dedykowane dla ekspertów, które będą okazją do świętowania 20. rocznicy uruchomienia tego typu działań szkoleniowych. Planowane jest zarazem uczczenie 10-lecia organizacji warsztatów w Osnabrück. Na tę uroczystość zostaną zaproszeni przedstawiciele biura DG MOVE działającego przy Komisji Europejskiej.
Następnym punktem spotkania było omówienie wyników prac podgrup roboczych oraz projektu planu działań na 2018 r. Dokonano przeglądu skoordynowanych tygodni kontrolnych w 2017 r. Postanowiono, że grupa robocza ECR Harmonie zajmie się szczegółową analizą zebranych danych, a także wykorzystaniem jej wyników i ujednoliceniem praktyk kontrolnych. Omówiono również prace podgrupy roboczej ds. czasu jazdy i czasu odpoczynku, podgrupy ds. towarów niebezpiecznych i podgrupy ds. wymiany danych. Ustalono daty spotkań podgrupy roboczej ds. ADR w 2018 r. Ostatni punkt spotkania poświęcony był prezentacji nowej strony internetowej ECR.
Kolejne posiedzenie Komitetu Sterującego ECR będzie miało miejsce w dniach 14-15 czerwca 2018 r. w Paryżu. Wcześniej jednak, tj. 10 kwietnia 2018 r. w Brukseli, odbędzie się dodatkowe posiedzenie tzw. Nadzwyczajnego Komitetu Sterującego ECR.
Zdjęcia (4)
- Ostatnia modyfikacja:
- 16.09.2021 15:53 administrator gov.pl
- Pierwsza publikacja:
- 16.09.2021 15:53 administrator gov.pl