W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Spotkanie Szefa ITD z Wojewódzkimi Inspektorami

06.03.2024

Planowane zmiany w strukturze organizacyjnej ITD, wnioski dotyczące realizacji ramowego planu kontroli za 2023 rok oraz propozycje zmian prowadzące do zwiększenia efektywności kontroli to główne tematy spotkania Głównego Inspektora Transportu Drogowego z Wojewódzkimi Inspektorami.

Mężczyźni i kobiety siedzące przy stołach ustawionych w literę U.

Podczas spotkania Głównego Inspektora Artura Czapiewskiego z Wojewódzkimi Inspektorami Transportu Drogowego rozmawiano m.in. o planach wprowadzenia kluczowych dla funkcjonowania Inspekcji zmian organizacyjnych, których zrealizowanie będzie miało istotny wpływ na lepsze dostosowanie działań kontrolnych do sytuacji na rynku przewozów drogowych, polepszenie współpracy wewnątrzinstytucjonalnej oraz poprawę warunków pracy inspektorów. W dyskusji położono również nacisk na zwiększenie efektywności i skuteczności kontroli.

Dyrektor Biura Nadzoru Inspekcyjnego Rafał Rewoliński podsumował wykonanie ramowego planu kontroli oraz przedstawił wyniki kontroli poszczególnych inspektoratów na przełomie ostatnich lat. Podkreślił, że kontrole przeprowadzane przez inspektorów transportu drogowego mają szczególne znaczenie dla zachowania warunków równej konkurencji pomiędzy przedsiębiorcami oraz przekładają się na podwyższanie standardów bezpieczeństwa ruchu na naszych drogach. Zwrócił uwagę na zaangażowanie inspektorów ITD przy realizacji akcji „Bezpieczny Autokar”.

Tematem odprawy była również obecna sytuacja na rynku przewozów drogowych oraz działania podejmowane przez Inspekcję wobec zmieniającej się sytuacji na wschodniej granicy i ważnej roli ITD w ograniczaniu dostępu do naszego rynku przewozów drogowych przez nieuprawnione podmioty. W styczniu i lutym 2024 roku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku przeprowadzono o blisko 34 procent więcej kontroli przewoźników zagranicznych. Kryzysowe warunki wykonywania działalności transportowej - szczególnie dla przewoźników polskich , którzy utracili swoje dotychczasowe obszary działania z uwagi na trwającą wojnę w Ukrainie oraz restrykcje wobec Rosji i Białorusi, wymagają szczególnej uwagi w planowaniu działań kontrolnych oraz nadzoru nad wykonaniem zadań.  

Podczas narady poruszony został aspekt zaniedbań, brak dialogu oraz bezczynności poprzedniego kierownictwa ITD w sprawie wprowadzenia ustaw reorganizujących ITD i nierealizowaniu postulatów pracowników inspekcji. Efektem takiego podejścia ze strony byłego kierownictwa jest aktualnie spór zbiorowy organizacji związkowej z WITD oraz GITD. Główny Inspektor Artur Czapiewski podkreślił, że wraz z rozpoczęciem prac związanych z opracowaniem założeń do projektu ustawy o ITD, jego priorytetem jest nadanie Inspekcji Transportu Drogowego statusu służby mundurowej.

Uzyskanie uprawnień mundurowych przez inspektorów to nie tylko przywileje, ale też dodatkowe obowiązki. Funkcjonariusze będą prowadzili czynności, jak i postępowania w sprawach, które obecnie  przekazywane są do Policji. To między innymi czynności prowadzone wobec sprawców przestępstw polegających na kradzieży towarów, fałszerstwie dokumentów, pijanych kierowców, sprawców wypadków lub kolizji z udziałem pojazdów ciężarowych. Zmieni się również sposób planowania ich pracy z uwzględnieniem celów kontroli w danym czasie i obszarze. – powiedział Artur Czapiewski.

Zakomunikowano też o decyzji uruchomienia kolejnego naboru w celu wzmocnienia potencjału osobowego Wojewódzkich Inspektoratów Transportu Drogowego. W ramach Pakietu Mobilności w specjalistycznym kursie, którego celem jest przyswojenie wiedzy i zdobycie umiejętności wymaganych do pracy na stanowisku inspektora, weźmie udział 40 osób.

W dalszej części narady była też mowa o szkoleniach okresowych, służących zwiększeniu kompetencji i profesjonalizmu funkcjonariuszy. Wiele uwagi poświęcono również wykorzystaniu dla celów nadzoru nowego systemu teleinformatycznego Centralnej Ewidencji Naruszeń 2.0. Nowa wersja ma usprawnić czynności wykonywane w trakcie kontroli drogowej.

Zdjęcia (4)