Spotkanie trójstronne Głównego Inspektora Transportu Drogowego z przedstawicielami Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Urzędu ds. Pracy
07.02.2024
Dziś w siedzibie Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego odbyło się spotkanie, w którym wzięli udział Artur Czapiewski, Główny Inspektor Transportu Drogowego, Kristian Schmidt, dyrektor ds. transportu lądowego w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE) oraz Cosmin Boiangiu, dyrektor wykonawczy Europejskiego Urzędu ds. Pracy (ELA).
Umowa między Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego oraz jej wpływ na polską branżę transportową, jak również działania planowane przez Komisję Europejską w tym obszarze, były jednym z tematów dzisiejszego spotkania.
Artur Czapiewski zwrócił uwagę na trudną sytuację polskich przewoźników, wskazując na nieproporcjonalnie duży wzrost aktywności przewoźników ukraińskich w Polsce, często bez odpowiednich zezwoleń. Półtoraroczny okres obowiązywania umowy i będąca jej efektem liberalizacja rynku transportu drogowego pokazały, że umowa mająca na celu wsparcie Ukrainy w obliczu wojny wywołanej przez Federację Rosyjską, doprowadziła do zachwiania równowagi w unijnym sektorze transportu drogowego. Szef GITD podkreślił, że działania prowadzone obecnie przez Komisję powinny zmierzać ku przywróceniu równowagi i stabilności na unijnym rynku wewnętrznym. Kristian Schmidt zaakcentował ważną rolę dialogu ze wszystkimi zainteresowanymi stronami w celu rozwiązania problemów na wschodniej granicy UE.
Komisja doceniła również skalę działań podejmowanych przez polskich inspektorów, mających bezpośrednie przełożenie na bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz poprawę warunków socjalnych w branży transportowej. Szef GITD przy tej okazji podkreślił, że efektywność inspekcji nie powinna być mierzona jedynie liczbą kontroli, ale przede wszystkim ich skutecznością i rolą prewencyjną.
Jako jeden z kluczowych obszarów, na którym koncentruje się inspekcja w swoich codziennych działaniach, jest zwalczanie problemu manipulacji w tachografach. Jest to priorytet z punktu widzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i uczciwej konkurencji na międzynarodowym rynku transportowym. Dzięki dostępowi do nowoczesnej infrastruktury będącej na wyposażeniu Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym i Biura Kontroli Opłaty Elektronicznej, inspektorzy GITD mogą także efektywnie weryfikować naruszenia czasu pracy i odpoczynku, nie ograniczając się jedynie do dokumentacji udostępnianej funkcjonariuszom podczas kontroli w siedzibach przedsiębiorstw.
Dyskusja skupiła się również na zidentyfikowaniu obszarów dalszej współpracy GITD z ELA, między innymi w ramach narzędzi oferowanych przez urząd, takich jak transgraniczne ukierunkowane inspekcje. ELA oferuje szereg narzędzi wspierających współpracę między organami inspekcyjnymi w całej Europie, m.in. wspólne lub uzgodnione inspekcje, szkolenia oraz programy służące wzajemnemu uczeniu się i dzieleniu doświadczeniami. Cosmin Boiangiu przedstawił główne kierunki działalności ELA w kolejnych latach, w tym kontynuację wydarzeń informacyjnych dla partnerów społecznych i inspektorów pn. „Road Shows”, z których jedno odbyło się w Polsce w ubiegłym roku.
Dyrektor wykonawczy ELA podkreślił bardzo dobry przebieg dotychczasowej współpracy ELA z GITD, zwracając uwagę na sukcesy w ramach wspólnych inspekcji, projektów wymiany kadry oraz szkoleń i webinarów. W szczególności wyraził nadzieję, że obecnie trwająca w Warszawie sesja informacyjno-szkoleniowa, realizowana przez ELA we współpracy z CORTE, przyczyni się do podniesienia efektywności egzekwowania przepisów socjalnych w państwach regionu. Jest to pierwsze z serii pięciu tego typu wydarzeń szkoleniowych realizowanych przez ELA w tym roku.
Dzisiejsze spotkanie podkreśla determinację wszystkich stron do kontynuowania i wzmacniania współpracy, której celem jest poprawa bezpieczeństwa i warunków pracy w sektorze transportu drogowego na terenie Unii Europejskiej.