Sukces nowej odsłony „Bezpiecznej Szkoły Krokodylka Tirka”
15.12.2023
Ponad 29 tys. uczniów i ponad 270 szkół z całego kraju – to bilans nowej odsłony projektu „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka”. I na tym nie koniec. Były konkursy, plenerowe wydarzenia, konferencje z udziałem ekspertów, ale przede wszystkim była intensywna nauka zasad bezpieczeństwa i przepisów brd. Dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” przeszła metamorfozę i wzbogaciła się o nowoczesne narzędzia edukacyjne.
Coraz liczniejsza „bezpieczna ekipa Krokodylka Tirka”
Założenie - 15 tys. przeszkolonych uczniów. Realizacja – 29 476. Z takim wynikiem kończy ten rok „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka”. I jest to niezaprzeczalny sukces. Ekipa Krokodylka Tirka jest liczniejsza niż zakładano, a dzięki temu większa liczba najmłodszych uczestników ruchu drogowego zna zasady i przepisy brd.
Projekt od początku cieszył się ogromnym zainteresowaniem. W ciągu niespełna trzech tygodni od jego ogłoszenia lista szkół chcących wziąć udział w projekcie została zamknięta. Zgłosiło się ponad pół tysiąca placówek z całej Polski. Edukatorzy GITD codziennie spotykali się z uczniami najmłodszych klas szkół podstawowych i przedszkoli zarówno w placówkach, jak i online.
Najwięcej dzieci wzięło udział w spotkaniach z województw: mazowieckiego (8368 dzieci), podkarpackiego (4099 dzieci), małopolskiego (2651 dzieci) i śląskiego (3294 dzieci).
Kończy się pierwszy rok projektu w nowej odsłonie, ale „Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” będzie nadal uczyć i ostrzegać. Ponad 250 szkół czeka na kolejne lekcje brd, które odbędą się
w ciągu najbliższych miesięcy.
Rozszerzony program i większy zasięg
Nowych 6 animowanych filmów tematycznych, unowocześnione prezentacje multimedialne, miasteczka ruchu drogowego, trenażery czasu reakcji, koła fortuny – to tylko część narzędzi edukacyjnych, które dzięki dofinansowaniu z Funduszy Europejskich, uatrakcyjniły realizację spotkań edukacyjnych. Nowoczesne, angażujące i interaktywne – takie są nowe lekcje w projekcie, który przeszedł metamorfozę.
Krokodylek Tirek – główny bohater projektu – w nowej odsłonie i z rozszerzonym programem edukacyjnym uczył najmłodszych bezpiecznego zachowania na drodze i w jej pobliżu, w trakcie podróży autokarem, ale też na rowerowej wycieczce, czy przejażdżce hulajnogą. Wraz z Zebrą i Niedźwiadkiem ostrzegał przed niebezpiecznymi zachowaniami, w tym zagrożeniami, jakie może spowodować korzystanie przez pieszego z telefonu, czy innych urządzeń rozpraszających uwagę. Ekipa Krokodylka Tirka to miłośnicy elementów odblaskowych i o konieczności ich stosowania, aby być bardziej widocznemu i bezpiecznemu, przekonywali również najmłodszych. Nie kończyło się tylko na teorii. Uczestnicy projektu otrzymali tysiące elementów odblaskowych.
Nie tylko rozszerzono ofertę programową, ale również zwiększono zasięg oddziaływania projektu. W realizację spotkań zaangażowali się pracownicy i inspektorzy ITD z 10 delegatur, którzy otrzymali też nowoczesne wyposażenie i narzędzia edukacyjne. Dzięki takiemu zaangażowaniu pracowników GITD w całej Polsce z zajęć, czy to w formie stacjonarnej, czy online, mogły skorzystać dzieci nawet z najdalszych zakątków Polski.
„Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” wyszła poza szkolne mury
Krokodylek Tirek w tym roku nie miał wakacji i intensywnie pracował propagując zasady bezpieczeństwa na drogach. Wraz z przyjaciółmi wyruszył w wakacyjną podróż i zawitał
z piknikami w Krakowie, Zakopanem i Mielnie. Tam uczył nie tylko najmłodszych. Na piknikach pojawiły się całe rodziny. Były zabawy edukacyjne, stoiska tematyczne, gra plenerowa, możliwość sprawdzenia wiedzy i umiejętności w miasteczku ruchu drogowego, symulator dachowania, waga przeciążeń hamowania, odblaskownia, konkursy i pokaz sprzętu Inspekcji Transportu Drogowego. We wspólnej zabawie i edukacji brd wzięło udział blisko 10 tys. osób.
O efektach spotkań edukacyjnych, nowych rozwiązaniach i istocie edukacji w kształtowaniu bezpiecznych zachowań na drodze, rozmawiano w trakcie dwóch konferencji „Edukacja
i profilaktyka szansą BRD”. W konferencji uczestniczyli nie tylko eksperci brd, ale również uczniowie najmłodszych klas szkół podstawowych. Były nie tylko dyskusje, ale i duże emocje w trakcie konkursu „Wyścig wiedzy BRD”. O puchar i nagrody walczyły szkoły, które wcześniej brały udział w spotkaniach edukacyjnych w ramach „Bezpiecznej Szkoły Krokodylka Tirka”.
Ekipy Krokodylka Tirka walczyły o atrakcyjne nagrody
„Moja szkoła ambasadorem bezpieczeństwa w ruchu drogowym” – o taki tytuł i atrakcyjne nagrody walczyły szkoły z całej Polski w ogłoszonym przez Krokodylka Tirka konkursie filmowym. Konkurs prowadzono w dwóch kategoriach wiekowych: klasy 0-1 oraz 2-3. Pomysłów na przedstawienie co najmniej trzech zasad brd w formie krótkiej pracy filmowej nie brakowało. Do konkursu zakwalifikowano ponad 180 prac. 100 zespołów filmowych, które jako pierwsze zgłosiły swoje prace, nagrodzono upominkami edukacyjno-odblaskowymi.
Laureaci pierwszych miejsc, w obu kategoriach wiekowych, otrzymali od GITD miasteczko ruchu drogowego i trzy rowery dla szkoły oraz kaski rowerowe dla wszystkich dzieci z klasy filmowej ekipy. Nagrody za drugie miejsce to trzy rowery dla szkoły oraz kaski rowerowe dla wszystkich dzieci z klasy laureatów. A za trzecie miejsce dwa rowery dla szkoły oraz zestawy ochraniaczy na kolana i łokcie dla wszystkich dzieci z nagrodzonej klasy.
Słów kilka o projekcie
„Bezpieczna Szkoła Krokodylka Tirka” to ogólnopolski projekt informacyjno-edukacyjny skierowany do dzieci w wieku przedszkolnym i klas 1-3 szkół podstawowych oraz ich rodziców, opiekunów, nauczycieli i wychowawców.
Projekt otrzymał dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Umowę podpisano 10 marca 2023 r. Wartość projektu oszacowano na 7 500 000 zł (z czego 6 375 000,00 to dofinansowanie ze środków UE).
Cele projektu to upowszechnianie zasad bezpieczeństwa oraz przepisów bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego, zwiększenie świadomości na temat zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego oraz nabycie umiejętności ich identyfikacji, a także postępowania w sytuacji ich wystąpienia oraz popularyzacja zasad bezpieczeństwa ruchu drogowego wśród dorosłych uczestników ruchu drogowego i wsparcie merytoryczne pracowników placówek oświatowych w zakresie edukacji bezpieczeństwa ruchu drogowego.