Transport szamb z serią nieprawidłowości
30.11.2023
Niemal 48 ton zamiast dopuszczalnych 40 ważył zespół pojazdów z szambami betonowymi. Taki tonaż spowodował również przekroczenia dozwolonych nacisków osi. Oprócz tego z samochodu ciężarowego wyciekał olej. Z kolei przyczepa nie miała ważnego badania technicznego. Przewóz wstrzymał patrol łódzkiej Inspekcji Transportu Drogowego.
We wtorek (28 listopada), na ekspresowej „ósemce” w pobliżu Wolborza, funkcjonariusze Inspekcji Transportu Drogowego zatrzymali samochód ciężarowy z podpiętą przyczepą. Zespołem pojazdów przewożono trzy szamba betonowe z pokrywami. Powodem podjęcia interwencji było podejrzenie przekroczenia dopuszczalnej ładowności i nacisków osi na drogę.
Ciężarówkę skierowano na inspekcyjne wagi. Zespół pojazdów z ładunkiem ważył 47,75 t zamiast dopuszczalnych 40 t. Z kolei naciski podwójnej osi napędowej samochodu ciężarowego na drogę wynosiły 19,6 t przy normie 18 t. O 1,5 t za duży był też nacisk pojedynczej osi przyczepy.
Oprócz tego, w trakcie kontroli stanu technicznego, inspektorzy stwierdzili również znaczne wycieki oleju ze skrzyni biegów oraz miski olejowej samochodu ciężarowego. Wycieki były tak duże, że pod pojazdem utworzyły się spore plamy oleju. Z kolei podpięta przyczepa nie miała ważnego badania technicznego od 26 września 2023 roku.
Inspektorzy wstrzymali nieprawidłowy transport szamb i skierowali zespół pojazdów na wyznaczony parking strzeżony. Za stwierdzone naruszenia wobec przewoźnika zostaną wszczęte postępowania z ustawy prawo o ruchu drogowym i ustawy o transporcie drogowym. Grozi mu wysoka kara pieniężna.